درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۴۰۰ فروردین ۹, دوشنبه

آیا خامنه ‌ای می‌تواند با چین از انزوای جهانی خارج شود؟



روزنامه استریت ژورنال درباره توافق وطن‌فروشانه خامنه ای با چین نوشت: جمهوری اسلامی در سرپیچی از تلاش‌های آمریکا برای منزوی ساختن این رژیم به چینی ها نزدیک شده و یک توافق همکاری گسترده اقتصادی و امنیتی با پکن امضا کرده است.

این منبع نوشت: اما دیپلماتها می گویند این همکاری محدودیت‌های خودش را دارد و شیوه‌ای که چین با خاورمیانه کار می‌کند را تغییر نخواهد داد. به گفته آنها، چین تنها وقتی به نفعش باشد از رژیم ایران پشتیبانی خواهد کرد.

این در حالیست که برخی گزارشها حاکی از قراردادی وطن‌فروشانه مبنی بر دادن امتیازات باور نکردنی به چین در ازای حمایت های اقتصادی و امنیتی است.

در این قرارداد هیچ ماده قابل توجهی به ‌سود رژیم جز حراج نفت ایران با قیمت ارزان وجود ندارد اما خامنه ای عمد دارد آن را در برابر آمریکا برای گران فروشی در برجام، یک برگ برنده و برون‌رفت از تحریم‌ها جلوه دهد.

در ازای این همکاریهای نظامی و امنیتی، جمهوری اسلامی امتیازات اقتصادی گسترده‌ ای به ‌ویژه در حوزه انرژی به چین می‌دهد. جمهوری اسلامی متعهد شده که نفت، گاز و فرآورده‌های پتروشیمی خود را ١٢درصد ارزانتر از قیمت متوسط بازار و با پذیرش تخفیف مضاعفی معادل ۶ تا ٨درصد به چین بفروشد. در عین‌حال، چین مجاز خواهد بود که مطالبات ایران را با دو سال تأخیر و به ارز سیال بپردازد. به این ترتیب، چین کلیه فرآوردهای نفتی ایران را دست کم ٣٢درصد ارزانتر از بهای واقعی آنها در بازارهای جهانی خریداری خواهد کرد.

یورونیوز گزارش داد: عمده نگرانی منتقدان حکومت ایران بندهای غیرعلنی این سند توافق است. سایت پترولیوم اکونومیست پیش از به حضور پنج هزار نیروی امنیتی چین در خاک ایران در چهارچوب این توافق برای حفاظت از پروژه‌های چین اشاره کرده بود و روزنامه نیویورک تایمز نیز ادعا کرده بود که چین در قبال مشارکت در پروژه‌های اقتصادی و نظامی ایران، نفت ایران را برای مدت ۲۵سال با تخفیفی ویژه خواهد خرید.

نیویورک تایمز نوشت: این توافق می‌تواند نفوذ چین در خاورمیانه را عمیق‌تر و تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن رژیم ایران را تضعیف کند. اما بلافاصله باید خاطرنشان کرد در حالی‌که مناقشهٔ بین‌المللی بر سر برنامهٔ اتمی رژیم ایران حل نشده، مشخص نیست که چه میزان از این توافق قابل اجراست. هنوز باید صبر کرد و دید که چه تعداد از پروژه‌های بلندپروازانه آمده در توافق عملی خواهد گردید.

به گفته برخی ناظران، هرچند رژیم ایران، چین و روسیه را شریک استراتژیک خود اعلام می کند اما آنها در چارچوب مناسبات بین المللی خود با تهران محدودیت هایی دارند. روسیه پیش تر صراحتا به حکومت ایران گفته بود که ما آتشنشان شما نیستیم!



source https://www.azadegy.de/?p=24518

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر