درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۴۰۰ فروردین ۱۰, سه‌شنبه

نظام پزشکی در ایران: سازوکار واکسیناسیون شفاف نیست



عکس زیر: ایران در قعر جدول دریافت کنندگان واکسن کرونا

واگذاری واردات واکسن به بخش خصوصی با وجود وعده‌های قبلی هیات امنای ارزی وزارت بهداشت برای تامین آن، با حاشیه‌های فراوانی همراه شد که حکایت از شانه خالی کردن این وزارتخانه در تامین واکسن کرونا دارد، موضوعی که از سوی رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی هم مطرح می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، عباس آقازاده، که در یک سال گذشته در کنار مقامات این سازمان، نامه‌های متعددی خطاب به وزارت بهداشت و رییس جمهوری امضا کرده حالا نسبت به پیامدهای این تصمیم هشدار می‌دهد و پرسش‌هایی درباره منابع تامین واکسن برای کشور را مطرح می‌کند. کارشناسان دارو هم می‌گویند ماجرای واگذاری واردات واکسن به شرکت‌های خصوصی، احتمال ایجاد شبکه مافیای دارو، فروش واکسن خارج از مسیر اصلی، ناتوانی در توزیع عادلانه و از همه اینها مهم‌تر قیمت بالا و کیفیت پایین واکسن را ایجاد می‌کند و باید در این زمینه شفاف‌سازی شود.

هر چند که چند روز پس از اعلام این خبر، نایب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی، آزادسازی واردات واکسن را رد کرد و گفت که طرف معامله با این شرکت‌ها دولت است نه مردم. سازمان غذا و دارو هم تاکید کرد که توزیع این واکسن رایگان است و قرار است این شرکت‌ها از منابع مورد تایید سازمان غذا و دارو اقدام به تهیه واکسن کنند.حیدر محمدی، مدیرکل داروی این سازمان، گفت که هیات امنای ارزی وزارت بهداشت به دلیل دولتی بودن نتوانسته واکسن مورد نیاز را تامین کند. همه اینها در شرایطی است که شانزدهم اسفند، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده بود که تا پایان سال ۹۹، یک میلیون دوز واکسن وارد کشور می‌شود.

حالا به نیمه‌های فروردین نزدیک می‌شویم و هنوز خبری از ورود این میزان واکسن نیست. به همه اینها باید خلف وعده در ارسال ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دو واکسن از سبد کوواکس سازمان بهداشت جهانی را هم اضافه کرد. قرار بود تا اواخر اسفند یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز آن وارد کشور شود که هنوز محموله‌ای از کوواکس وارد ایران نشده است.از سوی دیگر هم با حکم دادستان هند، ارسال محموله ۴۰۰ هزار دوز واکسن شرکت بهارات هند که از سوی ایران خریداری شده بود، متوقف شد. مسئولان هند اعلام کردند که واکسن را برای کشور خودشان نیاز دارند. با این وضعیت، می‌توان گفت تمام برنامه‌های قبلی ایران برای واکسینه کردن گروه‌های اولویت‌دار مختل شده است، هرچند وزارت بهداشت می‌گوید از ۲۱ بهمن تا ۷ فروردین ۶۹۵ هزار دوز واکسن توزیع شده، این میزان با نیاز کشور، فاصله زیادی دارد.عباس آقازاده، رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، با طرح چندین نکته، مسئولان کشور را درباره تاخیر در واردات واکسن، مورد سوال قرار می‌دهد.

وی گفت: مشکل ما در نبود شفافیت در گفتار و کردار است. آن چیزی که به ارتباط میان مردم و حاکمیت لطمه وارد می‌کند و افراد را بی‌اعتماد می‌کند، نبود شفافیت در زمینه تهیه و تامین واکسن است. برنامه‌های اعلام شده از سوی مسئولان شفاف نیست و در گفتار تناقض‌های فراوان دیده می‌شود. قبلا سخنگوی دولت اعلام کرده بود که هزینه خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن از کوواکس پرداخت شده است، اما از این طریق واکسنی وارد نشد. دلیل آن چیست؟ بعد صحبت از واکسن کوبایی به میان آمد. گفتند قرار است مرحله سوم کارآزمایی بالینی آن به طور مشترک با ایران انجام شود. تکلیف این واکسن چه شد؟ این خبرها را مسئولان رده بالا اعلام می‌کنند نه مردم عادی. تا زمانی که شفافیت وجود نداشته باشد و کار بر مبنای صداقت صورت نگیرد، هیچ چیز درست نمی‌شود. این نبود شفافیت در زمینه تولید واکسن داخلی هم دیده می‌شود. تمام برنامه‌ها به صورت رمزآلود انجام می‌شود در حالیکه باید جزییات ان به مردم اعلام شود. مسئولان تنها صحبت‌های تبلیغاتی می‌کنند در حالیکه در عمل اتفاقی نمی‌افتد.

بجای قسم حضرت عباس؛ واکسن وارد کشور کنید!

روزنامه اطلاعات پیش تر خطاب به مقامات حکومتی نوشته بود: بهترین کار برای جلوگیری از شیوع رو به تزاید بیماری کرونا ، واکسینه کردن مردم است .در این زمینه کم کاری کاملا محسوس است و درصد بسیار اندک افرادی تا کنون واکسینه شده اند. آمارها حکایت از آن دارد افرادی که در کل جمعیت واجد دریافت واکسینه در کشور یک دوز واکسن را تزریق کرده باشند به یک درصد نمی رسد و این ضایعه بزرگ برای کشور است.

واردات واکسن حتی از کشورهایی که جمهوری اسلامی روابط حسنه با آن ها دارد نظیر روسیه و چین به صورت قطره چکانی انجام می شود و هر دفعه حداکثر در حد چند صد هزار دوز وارد می شود که به نظر می رسد برای خالی نبودن عریضه و دل خوش کردن است تا یک اقدام جدی که آحاد مردم کشور را در بر بگیرد و مقابله جدی با این ویروس خطرناک و مهلک باشد . این مقدار و با این حالت قطره چکانی هر گز کفاف جمعیت کشور را نخواهد کرد . آمارهای واکسینه کردن شهروندان در سایر کشورها حتی کشورهای خاورمیانه که توسط منابع معتبر اعلام می شود با ایران تفاوت فاحش دارد .

اگر مسئولان چشم امید به واکسن تولید داخل دوخته اند تا وارد بازار مصرف بشود اولا – دقیقا مشخص نیست واکسن تولید داخل چه زمانی تأییدیه دریافت می کند و بعد از دریافت تأییدیه نهایی ، چه زمان به تولید انبوه می رسد . ثانیا – اگر آن طور که اعلام می شود در اواخر بهار تأییدیه دریافت کند و به تولید انبوه برسد.آیا از نظر اخلاق پزشکی ، یک روز تاخیر در واکسینه کردن مردم خیلی دیر نیست ؟ تا فصل بهار و در این فاصله هر روز تعدادی از افراد به کام مرگ می روند و چند هزار تن هم مبتلا می شوند و چه بسا در افراد مبتلا ، عوارض آن ، تا سال ها در شخص باقی خواهد ماند . بهتر آن بود که از چند ماه جلوتر موضوع واردات واکسن از همان کشورهای بلا مانع جدی گرفته می شد تا نیاز به قسم دادن مردم به حضرت عباس نباشد .

روزنامه آرمانن نیز ضمن اشاره به روند کند واکسیناسیون و بی‌خیالی دولت در این زمنیه از پارتی بازی در تزریق واکسن خبر داده و نوشته است: در حالی‌که تا به امروز تاکنون ۵۷۰هزار دوز واکسن کرونا وارد کشور شده است، اخباری در رابطه واکسیناسیون افراد خاص به گوش می‌رسد. یکسری از افراد بی‌آن که جزء کادر درمان و یا سالمند باشند، واکسن کرونا تزریق کرده‌اند. برخی افراد مدعی شدند که بستگان برخی از مسئولان بیمارستانها و حتی مسئولان در فاز یک واکسیناسیون بدون نوبت واکسن دریافت کردند.

روزنامه سیاست روز نیز در ستون طنز خود با اشاره به اظهارات مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی که گفته بود: واکسن‌ها یخ زده هستند و هنگامی از حالت یخ زده در می‌آیند اگر تزریق نشوند، باید دور ریخته شوند و به همین دلیل برای این‌که واکسن‌ها در چنین شرایطی دور ریخته نشوند، در آن لحظه شخصی را پیدا می‌کنند و واکسن را به او می‌زنند…، نوشته است: ما از این انشا نتیجه می‌گیریم که:

الف) بستگان و نورچشمی‌های مسئولان واکسن فایزر را دریافت کرده‌اند و این بنده خدا به وظیفه سازمانی خود عمل کرده و مشغول توجیه کردن است.

ب) بستگان و نورچشمی‌های مسئولان واکسن فایزر را دریافت کرده‌اند و این بنده خدا به وظیفه سازمانی خود عمل کرده و مشغول آسمان ریسمان بافتن است.

ج) بستگان و نورچشمی‌های مسئولان واکسن فایزر را دریافت کرده‌اند و این بنده خدا به وظیفه سازمانی خود عمل کرده و مشغول ماله‌کشی است.

د) بستگان و نورچشمی‌های مسئولان واکسن فایزر را دریافت کرده‌اند و این بنده خدا به وظیفه سازمانی خود عمل کرده و مشغول خودزنی است.



source https://www.azadegy.de/?p=24528

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر