درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۳۹۹ اسفند ۲۸, پنجشنبه

راندن کودکان کار و خیابان به کارگاههای غیرقانونی بدون توجه به عوارض روحی و جسمی آنها

تاریخ ارسال 18.03.2021

راندن کودکان کار و خیابان از خیابانها به کارگاههای غیرقانونی بدون در نظر گرفتن عوارض روحی و جسمی آنها
چندی پیش مدیر برنامه‌ ساماندهی کودکان کار و خیابان در مشهد با اعلام طرحی به نام سایبان مهر تصریح کرد که در سه ماه گذشته ۳۲۰ کودک کار در شهر مشهد جمع‌آوری شده و این کار را تا ساماندهی و توانمندسازی تمام کودکان کار و خیابان ادامه خواهند داد.

این طرح بدون در نظر گرفتن مشکلات این کودکان و به منظور پنهان کردن معضلات اجتماعی در شهر مشهد انجام شده است. معضلاتی که نظام عامل اصلی بوجود آوردن آنها است.

اجرای طرح سایبان مهر در شهر مشهد باعث انتقال کودکان کار و خیابان به انبارهای تفکیک ضایعات در حاشیه شهر شده که بدلیل غیرقانونی بودنشان نظارت کافی بر آنها وجود ندارد.

روزنامه صبح طوس طی گزارشی اعلام کرد: « به گفته مسئولان شهری تعداد کودکان کار و خیابان پس از راه‌اندازی طرح سایبان مهر با هدف شناسایی کودکان کار در سطح شهر مشهد کاهش ۵۰ درصدی داشته است.»

کاملا واضح است که اجرای طرح سایبان مهر کودکان کار را از سر چهارراه‌هایی که امنیت بیشتری داشت به کوچه پس کوچه‌هایی هدایت کرد که هیچ‌گونه نظارتی بر آنها نیست. کودکانی که اکنون بایستی برای درآمد خود چشم به سطل‌های زباله داشته باشند.

تهدید ابتلا به بیماری واگیردار در کودکان زباله‌گرد
فعالیت این کودکان به عنوان زباله‌گرد در دوران شیوع کرونا مخاطرات زیادی را برای آنها در پی دارد، از جمله ابتلا به بیماری‌های واگیردار و معاشرت با معتادان و انتقال بیماری‌ها به سایر اعضای خانواده.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد بدون اشاره به مشکلاتی که این کودکان را تهدید می‌کند، گفت: « مديريت شهري مشهد با همكاري و مشاركت ساير دستگاه‌هاي موثر و متولی امر اقدام به شناسايي و ساماندهي كودكان كار کرده، و طرح سايبان مهر نيز مورد تقدير حوزه قضايي قرار گرفته است.»

وی بدون اشاره به عدم رسیدگی دولت به قشر ضعیف جامعه در دوران کرونا ادامه داد: « افزایش چشمگیر تعداد کودکان کار و خیابان در سطح شهر در دوران کرونا متأثر از روند صعودی شیوع این ویروس و تأثیرات اجتماعی و اقتصادی آن بر خانواده‌ها و قشر کم برخوردار است.»

لازم است به این نکته اشاره کنیم که مسئولان مربوطه از جمله مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد حاضر به پاسخگویی در قبال بکارگیری کودکان در انبارهای ضایعات نمی‌باشند؛ چرا که آنها می‌خواهند موضوعی به نام کودکان کار و خیابان را از محیط شهر جمع‌آوری نمایند، اما تنها صورت مساله را پاک می‌کنند.

این در حالی است که اصل موضوع که رسیدگی به وضعیت این قشر از جامعه می‌باشد، نه تنها سروسامان پیدا نمی‌کند، بلکه آسیب‌های روحی و جسمی به کودکان در حاشیه شهر وارد خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر