درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۳۹۹ شهریور ۱۱, سه‌شنبه

 سفیر چین در ایران: آمریکا حق استفاده از مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها علیه ایران را ندارد

تاریخ ارسال 01.09.2020


سفیر چین در ایران در پیامی توییتری تاکید کرد که آمریکا حق استفاده از مکانیسم بازگردانی تحریم‌ها علیه ایران در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را ندارد.

به گزارش ایسنا، چانگ هوآ، سفیر چین در تهران در پی برگزاری نشست دیروز کمیسیون مشترک برجام، با اشاره به واکنش هیات چین در سازمان ملل به برگزاری این نشست، نوشت: این باور مشترک وجود دارد که آمریکا نمی‌تواند روند بازگردانی تحریم‌های سازمان ملل تحت قطعنامه ۲۲۳۱ را(علیه ایران) آغاز کند.

هیات چین در صفحه توییترش نشست دیروز کمیسیون مشترک برجام را "نشستی ثمربخش در یک موقعیت بحرانی مهم" تلقی کرده و نوشته بود: تمام اعضا بر اهمیت حفظ توافق هسته ای و اجرای کامل آن تاکید کردند. این باور مشترک وجود دارد که آمریکا نمی تواند روند بازگردانی تحریم های سازمان ملل (علیه ایران) را تحت قطعنامه ۲۲۳۱ آمریکا انجام دهد.
واکنش مقامات چینی در پی این مطرح می شود که آمریکا با عدم تصویب پیش نویس قطعنامه ای که برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ارائه داده بود، به دنبال بازگردانی تحریم های سازمان ملل علیه ایران با به کارگیری مکانیسمی به نام اسنپ بک در توافق هسته ای است.
آمریکا علیرغم خروجش از توافق هسته‌ای مدعی است که حق استفاده از این مکانیسم تحت توافق هسته‌ای را دارد. استدلال دولت آمریکا این است که قطعنامه ۲۲۳۱ که سند قانونی توافق هسته‌ای است، هنوز این کشور را عضوی از برجام معرفی می کند.
این در حالی است که قطعنامه یاد شده و توافق هسته‌ای دو سند جداگانه نیستند و آمریکا با پایان دادن به مشارکتش در توافق هسته‌ای، نمی‌تواند از حقوق و ابزارهای این توافق و قطعنامه پشتیبان آن در شورای امنیت بهره‌مند شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر