درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۳۹۹ مرداد ۲۸, سه‌شنبه

 

شمار زیادی از افراد دارای عفونت کرونا ممکن است هرگز دچار علائم قابل‌توجه نشوند، اما دانشمندان می‌گویند حتی این افراد هم ممکن است از آسیب قلبی و ریوی ناشی از این عفونت در امان نمانند.

LUNG SCAN

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی افراد بی‌علامت دچار کرونا که بر اساس برخی تخمین‌ها تا ۴۰ درصد موارد عفونت را تشکلیل می‌دهد  تب نمی‌کنند، سرفه یا احساس تنگ‌نفس ندارند و مجموعه از علائم عجیب دیگر مانند اسهال، از دست دادن حس بویایی یا چشایی و دانه‌های پوستی را بروز نمی‌دهند.

اما پژوهشگران می‌گویند درصد بالایی از این افراد گرچه علامتی ندارند و بیماری‌شان خاموش است، در داخل بدنشان آسیب می‌بینند، بدون اینکه ما از آن خبری داشته باشیم.

پژوهشگرانی که قلب‌ و ریه این افراد را که دارای آزمایش مثبت کرونا اما بدون علامت را اسکن کرده‌اند، می‌گویند نشانه‌هایی از آسیب را دیده‌اند.

دانشمندان در ریه افراد نواحی سفید ابرمانندی را که اصطلاحا «کدورت‌های شیشه مشجر» نامیده می‌شوند. این کدورت‌های شیشه مشجر در افراد با بیماری شدید کووید-۱۹ هم دیده می‌شوند.

در میان چهار بررسی متفاوتی در افراد بی‌علامت دارای عفونت کرونا، حدودی نیمی از آنها در سی‌تی‌اسکن ریه‌هایشان کدورت‌های شیشه مشجری داشتند.

این نواحی سفید در اسکن ریه‌ها، در واقع نواحی دچار التهاب در ریه‌ها هستند. البته هنوز دقیقا معلوم نیست که این تغییرات تا چه زمانی دوام پیدا می‌کنند و باعث ایجاد بافت جوشگاهی می‌شوند یا پس از بهبودی از عفونت برطرف می‌شوند.

کارشناسان می‌گویند اگر فرد جوان باشد و ذخیره ریوی کافی داشته باشد، از آنجایی مشکلی برای کارکردش بوجود نمی‌آید، متوجه آن نمی‌شود.

بررسی‌ها در کودکان دچار کووید-۱۹ در چین هم نشان داده است که اسکن‌های ریه کودکان بی‌علامت هم دارای تغییرات مشابهی است.

پیامدهای درازمدت کرونا بر قلب هم مورد توجه قرار گفته است. گروهی از پژوهشگران در آلمان اخیر قلب‌های ۱۰۰ بیمار – شامل ۱۸ بیمار بی‌علامت- را که به تازگی از کووید-۱۹ بهبود پیدا کرده بودند، آزمایش کردند و دریافتند که در ۷۸ نفر آنها نشان‌های آسیب قلبی، از جمله بالا بودن میزان‌های تروپونین، پروتئین آزاد شده از عضله قلب هنگام آسیب‌دیدگی آن، وجود دارد. گرچه همه افراد بی‌علامت شاخص‌های آسیب قلبی را نداشتند، اما چند نفری از آنها یکی از بالاترین میزان‌های تروپونین اندازه‌گیری‌شده در این بررسی را داشتند. در مجموع بخش قابل‌توجهی از بیماران بی‌علامت در این گروه دچار التهاب قلب بودند.

البته این بررسی کوچک است و به خصوص نتایج آن درباره بیماران بی‌علامت را نمی‌توان تعمیم داد، چرا که برخی از افراد با قلب طبیعی هم گاهی میزان‌های بالای تروپونین درخونشان دارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر