درباره من

عکس من
فعال مذهبی/ فعال سیاسی / فعال حقوق بشر / فعال حقوق کودکان ونوجوانان /فعال حقوق زنان / فعال حقوق ادیان/ فعال حقوق زندانیان /

۱۳۹۹ مرداد ۹, پنجشنبه

رهایی چهار زندانی از اعدام در شهرهای مختلف همزمان با صدور یک حکم اعدام در تهران


یک متهم در تهران از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شد.

بر اساس این گزارش، اوایل تابستان سال ۹۶، مأموران پلیس تهران از قتل مرد ۵۰‌ ساله به نام “اکبر” در خانه‌اش در شهرک غرب باخبر و راهی محل شدند. اولین بررسی‌ها نشان داد مرد میانسال چند روز قبل به قتل رسیده و جسدش در خانه رها شده است.

با انتقال جسد به پزشکی قانونی، تحقیقات در این زمینه ادامه داشت تا اینکه کارشناسان پزشکی قانونی اعلام کردند، مرد میانسال بر اثر خفگی کشته شده است. پلیس در گام دیگری از تحقیقات خود با بررسی فیلم ضبط شده دوربین‌های مداربسته ساختمان دریافت، یکی از دوستان صمیمی مقتول به نام “فرهاد” آخرین نفری بوده که از خانه خارج شده‌است.

بنابراین فرهاد ۶۰‌ساله ردیابی و بازداشت شد. او به درگیری با دوستش اعتراف کرد، اما مدعی شد در قتل او نقشی نداشته است.

با انکار‌های متهم، اما بنا به شواهد و قرائن موجود وی روانه زندان شد و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد. در اولین جلسه رسیدگی به پرونده، متهم مقابل هیئت قضایی شعبه دوم قرار گرفت.

ابتدای جلسه اولیای‌دم درخواست اعدام کردند. سپس متهم در جایگاه ایستاد و بار دیگر جرمش را انکار کرد.

در پایان هیئت قضایی با توجه به مدارک موجود در پرونده متهم را به اعدام محکوم کرد، اما با اعتراض وی این حکم برای بررسی‌های بیشتر به دیوان عالی کشور فرستاده شد.

رهایی از اعدام یک زندانی در هلیلان

 رئیس شوراهای حل اختلاف استان ایلام، گفت: “با گذشت اولیای دم یک زندانی هلیلانی محکوم به اعدام از چوبه دار رهایی یافت”.

میرحسین آذرمنش، اظهار کرد: “حدود ۱۸ سال پیش در یکی از روستاهای هلیلان در پی بروز اختلافات مالی و ملکی بین دو خانواده درگیری و نزاع رخ داده که متأسفانه منجر به قتل و متواری شدن متهم شد”.

وی افزود: “پس از گذشت ۱۴ سال، متهم به قتل دستگیر و بعد از سپری کردن ۴ سال زندان با تلاش و پیگیری‌های مستمر شوراهای حل اختلاف شهر سرابله، معتمدان و مصلحان منطقه موفق به اخذ رضایت و گذشت اولیاء دم از اجرای حکم اعدام شدند”.

رهایی از اعدام یک زندانی در مشگین شهر

، رئیس دادگستری استان اردبیل از رهایی از اعدام یک زندانی در مشگین شهر خبر داد.

ناصر عتباتی تصریح کرد: “متهمی که در زمان ارتکاب جرم ۲۱ ساله و فاقد هرگونه سابقه کیفری بوده، به دلیل قتل به صورت آنی و هیجانی ناشی از عصبانیت و خشم لحظه ای در زندان به سرمی برد مورد بخشش قرار گرفت”.

وی گفت: “با توجه به اینکه متهم به قتل منتظر اجرای حکم اعدام به اذن اولیای دم بود امروز بحمدلله به همت تلاشگران عرصه صلح و سازش در کارگروه جهادی بخشایش و مقامات قضایی دادگستری و زندان مشگین شهر و با گذشت اولیای دم به زندگی برگشت”.

رهایی از اعدام یک زندانی در مانه و سملقان

دادستان عمومی و انقلاب مانه و سملقان از گذشت اولیای دم مقتول و نجات محکوم به اعدام از پای چوبه دار در این شهرستان خبر داد.

فیروز جایی با اعلام این خبر تصریح کرد: “در حالی که همه چیز مهیای اجرای حکم اعدام بود با این وجود با تداوم تلاش‌های صورت گرفته برای اخذ رضایت اولیاء دم، سرانجام مذاکرات اصلاحی به نتیجه رسید و در واپسین لحظات و در محل اجرای حکم اولیای دم مقتول رضایت خویش را از محکوم علیه اعلام و بدین ترتیب سازش دیگری در پرونده قتل عمدی در خراسان شمالی به ثبت رسید”.

رهایی از اعدام یک زندانی در همدان

‌ رییس شورای حل اختلاف استان همدان از رهایی محکوم به اعدام از چوبه دار پس از ۱۰ سال خبر داد.

مرتضی بهمنی فتاح گفت: “در سال ۸۹ در پی بروز اختلاف خانوادگی، درگیری و نزاع رخ داده و در این میان خانمی به قتل می‌رسد”.

رییس شورای حل اختلاف همدان افزود: “با تشکیل پرونده و طی شدن مراحل قانونی و رسیدگی قضایی، نهایتاً رای اعدام صادر شده و مورد تایید دیوان عالی کشور قرار می‌گیرد”.

وی در ادامه اظهار داشت: “با تلاش و کوشش اعضاء شعبه ۱۵۸ ویژه زندان شهر استان همدان، به فضل الهی رضایت اولیاء دم مقتول جلب شد و متهم محکوم به اعدام که جوانی نادم بود از طناب دار رهایی یافت”.جوان آن لاین /میزان / ایلنا / فارس 13مرداد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر