۱۴۰۱ شهریور ۹, چهارشنبه

آماری از «نوزادان رها شده» در تهران

آماری از «نوزادان رها شده» در تهران

آماری از «نوزادان رها شده» در تهران

به گزارش ایمنا، فاطمه ارزانیان در حاشیه بازدید خبرنگاران از شیرخوارگاه شبیر با اشاره به اینکه رسانه‌های بیگانه در ارتباط با نوزادان رها شده بزرگنمایی می‌کنند، اظهار کرد: آمارهای کودکان رها شده در سال‌های اخیر حکایت از این دارد که تعداد کودکان رها شده افزایش نداشته است.

وی افزود: براساس آمار اخذ شده در سطح استان تهران در سال ۹۹، ۱۲ نوزاد، در سال ۱۴۰۰، ۱۳ نوزاد و در پنج ماهه گذشته از سال ۱۴۰۱ هشت نوزاد در سطح استان رها شده‌اند که پس از ورود اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی و اخذ حکم قضائی، به شیرخوارگاه‌های سطح استان انتقال داده شده‌اند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان تهران خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۹ تا به امروز ۳۳ نوزاد در استان تهران رها و به شیرخوارگاه‌ها ارجاع داده شده‌اند.

 

خزعلی: با دلایل مختلف با «نابالغ همسری» مخالفیم

خزعلی: با دلایل مختلف با «نابالغ همسری» مخالفیم

خزعلی: با دلایل مختلف با «نابالغ همسری» مخالفیم

به گزارش خبرنگار ایمنا، انسیه خزعلی امروز سه‌شنبه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:

«ممکن است ناظر به بافت فرهنگی و جغرافیایی و دیگر عوامل مؤثر بر بلوغ جنسی و عقلی، در مواردی کودکی زود تمام شود و یا در مواردی کودکی حتی تا اواسط جوانی نیز استمرار یابد. رسالت ما رساندن جامعه به واسطه آموزش و تربیت به بلوغ فکری است، بلوغ جنسی خود به خود به وقوع خواهد پیوست. ما طرفدار قطعی «ازدواج بالغانه» هستیم تا شاهد استواری نهاد والای خانواده باشیم و این امر بیش از هر چیز نیاز به کار فرهنگی به خصوص در مناطق محروم دارد.»

خزعلی در نشست خبری اخیر خود درباره آمارهای مربوط به ازدواج دختران زیر ۱۴ سال گفت: در حال انجام تحقیقات در برخی از مناطق محروم هستیم که با این موضوع درگیر هستند. برای ازدواج دختران زیر ۱۳ سال برگه رشد و مجوز باید وجود داشته باشد و در مورد ازدواج دختران زیر ۱۳ سال باید مراحل بازبینی انجام شود که حتماً برگه رشد داشته باشند.

وی با بیان اینکه در کشورهایی نظیر ایالات متحده نیز سن ازدواج متفاوت است، خاطرنشان کرد: باید از ازدواج پیش از بلوغ جلوگیری کرد. بالغ همسری در جنبه‌های مختلف فکری و اقتصادی لازمه ورود به زندگی است و باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون رئیس جمهوری گفت: باید جلوی ازدواج غیربالغ گرفته شود، بسیاری از دختران ۱۶ و ۱۷ ساله خود می‌گویند ما بالغ هستیم و چرا برای ما از واژه کودک استفاده می‌کنند. اکنون سن ازدواج در کشور افزایش یافته و متوسط سن ازدواج ۲۹ تا ۳۲ سال است و این نشان می‌دهد که در مجموع در متوسط ایران کودک همسری غلبه ندارد اما وظیفه رفع همان مقدار کم که باعث ظلم و اجحاف در حق بچه‌ها می‌شود را برعهده داریم.

 

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در کامیاران

خودکشی یک نوجوان ۱۷ ساله در کامیاران

خبرگزاری هرانا – روز چهارشنبه ۲ شهریورماه، یک پسر نوجوان در شهر کامیاران واقع در استان کردستان از طریق مصرف قرص دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد. این نوجوان پس از این اقدام به بیمارستان منتقل شده، اما تلاش کادر درمان برای نجات وی از مرگ بی نتیجه بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱، یک پسر نوجوان در شهر کامیاران واقع در استان کردستان دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد.

هویت این نوجوان، “سینا صادقی، ۱۷ ساله، فرزند ابراهیم صادقی و اهل شهر کامیاران واقع در استان کردستان” توسط هرانا احراز شده است.

یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: “این نوجوان به دلیل برخی اختلافات خانوادگی از طریق مصرف قرص دست به خودکشی زده بود. پس از این اقدام به بیمارستان منتقل شده، اما تلاش کادر درمان برای نجات وی از مرگ بی نتیجه بوده و او بر اثر شدت آسیب های وارده جان خود را از دست داد.”

سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

 

گلوی دانش‌آموزان بی‌بضاعت کشور زیر پای “آموزش طبقاتی!”/ ۸۳ درصد رتبه‌های زیر ۳ هزار کنکور برای ۳۳ درصد دانش‌آموزان مدارس خاص!

گلوی دانش‌آموزان بی‌بضاعت کشور زیر پای “آموزش طبقاتی!”/ ۸۳ درصد رتبه‌های زیر ۳ هزار کنکور برای ۳۳ درصد دانش‌آموزان مدارس خاص!
گلوی دانش‌آموزان بی‌بضاعت کشور زیر پای "آموزش طبقاتی!"/ 83 درصد رتبه‌های زیر 3 هزار کنکور برای 33 درصد دانش‌آموزان مدارس خاص!

در کنکور ۱۴۰۰، در مجموع سه گروه آزمایشی علوم‌تجربی، انسانی و ریاضی، مدارس سمپاد ۱۰.۸۷ برابر سهم خود رتبه برتر داشته‌اند و در مجموع ۴۱.۲۸ درصد رتبه‌های زیر سه هزار از مدارس سمپاد هستند! آیا باید بپذیریم که رسماً وارد دوره “آموزش طبقاتی” شده‌ایم؟!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، تصاحب رتبه‌های برتر کنکور توسط مدارس غیردولتی و خاص، ماجرای پرتکرار کنکور سالیان اخیر است.

در کنار 40 نفر برتر کنکور، دانش آموزان مدارس دولتی عادی سهم اندکی از رتبه‌های زیر 3 هزار دارند؛ 85 درصد رتبه‌های زیر 3 هزار در تصاحب مدارس غیردولتی، استعدادهای درخشان، نمونه دولتی و شاهد است آن هم در شرایطی که این مدارس 31.87 درصد دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار می‌دهند.

در کنکور سال 1400، مدارس استعدادهای درخشان 10.87، نمونه دولتی 2.22، غیردولتی 1.33  برابر سهم خود از جمعیت شرکت‌کنندگان در امتحانات نهایی، رتبه‌ برتر (زیر 3000) دارند.

در کنکور 1401 سهم مدارس از 40 رتبه‌ برتر بدین ترتیب بود:

مدارس استعدادهای درخشان: 72.5 درصد

مدارس غیرانتفاعی خاص: 22.5 درصد

مدارس نمونه دولتی: 2.5 درصد

مدارس دولتی: 2.5 درصد

حذف توان رقابت دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی با مدارس خاص و غیردولتی می‌تواند زنگ خطری جدی برای سیاست‌گذاران نظام آموزشی کشور درباره طبقاتی شدن آموزش و پرورش باشد.

همین مسئله باعث شد میزبان میزگردی در تسنیم با حضور سید علی جعفری دکترای سنجش و اندازه گیری و کارشناس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش، سعید صالح مدیرکل سابق مدارس غیردولتی، مجید ترابی یکی از فرهنگیان که سابقه سال‌ها حضور به عنوان مدیر در مدارس دولتی عادی دارد و محمدرضا دهرویه مدیر مدرسه استعداد درخشان علامه حلی 3، باشیم و به بررسی عدالت آموزشی و چرایی حذف توان رقابت دانش‌‌آموزان مدارس دولتی عادی با مدارس خاص و غیردولتی بپردازیم.

بخش نخست این میزگرد در ادامه تقدیم مخاطبان تسنیم می‌شود:

تسنیم: آقای جعفری! به‌عنوان نخستین پرسش با توجه به اینکه نتایج کنکور 1400 را تحلیل کرده‌اید از منظر سهم انواع مدارس در رتبه‌های زیر سه هزار کنکور، این آمار را چطور تحلیل می‌کنید؟

جعفری: اکنون مسئله ما کیفیت نیست بلکه مسئله اصلی عدالت است؛ موضوع مهم این است که آیا منابع موجود عادلانه توزیع شده‌ است یا خیر؟ عدالت، کیفیت را ایجاد می‌کند و اگر منابع به صورت عادلانه توزیع شود، همه دانش‌آموزان رشد کرده و به دنبال عدالت ایجاد شده به کیفیت هم می‌رسیم.

در موضوع سنجش عدالت، رویکردهای مختلفی داریم؛ عدالت می‌تواند اینگونه باشد که آموزش به خصوصیات زمینه‌ای مانند خانواده، ثروت و … بستگی نداشته باشد.

اکنون به دنبال بررسی عدالت در مدارس هستیم اما باید توجه داشت براساس مدل شایسته‌سالاری اگر دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان رتبه‌های برتر کنکور را کسب می‌کنند و پذیرش آنها در دانشگاه‌های برتر بیشتر است منافی عدالت نیست.

نتایج کنکور 1400 را تحلیل کردیم، وضعیت مطلوب این بود که استان‌های مختلف به تناسب سهم خود از رتبه‌های برتر کنکور سهم داشته باشند؛ استان‌های مختلف سهمی از جمعیت دانش آموزان دارند به عنوان مثال استان تهران، 5 درصد جمعیت دانش آموزان را دارد و عدالت آن است که به اندازه سهم خود از رتبه‌های برتر کنکور سهم داشته باشد.

سهم اندک استان‌های مرزی از رتبه‌های زیر 3 هزار

استان‌های مرزی، سهم اندکی در رتبه‌های برتر کنکور دارند به عنوان مثال سهم استان سیستان و بلوچستان 0.16 است در حالیکه این تناسب باید یک باشد.

سهم استان یزد از رتبه‌های برتر کنکور 2.22 است و این نشان‌دهنده آن است که این استان دو برابر سهم خود رتبه‌های برتر کنکو را کسب کرده است البته منظور از رتبه‌های برتر، رتبه زیر سه هزار است.

دانش‌آموزان , مدارس دولتی , مدارس غیر دولتی , مدارس استعدادهای درخشان | سمپاد , کنکور ,

بیشترین رتبه‌های برتر از آن تهران

شهر تهران بیشترین سهم را از رتبه‌های برتر کنکور کسب کرده و  2.44 برابر سهم خود از رتبه‌های برتر سهم داشته است پس از آن استان یزد با 2.22 درصد و خراسان جنوبی با 1.48 برابر سهم خود از رتبه‌های برتر قرار دارند.

استان سیستان و بلوچستان 0.16، هرمزگان 0.31، خوزستان 0.35 از رتبه‌های برتر سهم دارند که متناسب با جمعیت دانش‌آموزی این استان‌ها نیست.

در گروه آزمایشی علوم تجربی، توزیع متناسب‌تر است یعنی استانها متناسب‌‌تر نسبت به سهم خود رتبه برتر داشته‌اند اما در گروه علوم انسانی این توزیع خیلی نامتناسب بود به عنوان مثال استان یزد تقریباً سه برابر سهم خود رتبه برتر به دست آورده است.

در معدل کتبی پایه دوازدهم نیز این اشکال وجود دارد و استانی مانند سیستان و بلوچستان که باید سهمش متناسب و یک باشد، 0.88 است با این وجود وضعیت از کنکور بهتر است.

تسنیم: در کنکور 1400 بیشترین سهم از رتبه‌های زیر سه هزار برای شهر تهران بود، چگونه می‌شود دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان سهم کمتری از کنکور داشته باشند اما وضعیتشان در معدل بهتر باشد، وقتی کیفیت معلم و مدرسه ضعیف باشد در نتایج کنکور و معدل شرایط یکسان خواهد بود.

جعفری: در کنکور بیشتر به دنبال مهارت‌های تست‌زنی هستند و می‌توان با برخی روش‌ها، عملکرد مطلوبتری داشت و این روش‌ها از طریق شرکت در کلاس‌های کنکور حاصل می‌شود یعنی اگر استاد کنکور بهتری داشته باشید، عملکرد بهتری خواهید داشت! در مناطقی که شرایط اقتصادی بهتر است، دانش‌آموزان بیشتر هزینه کرده و عملکرد بهتری در کنکور خواهند داشت و طبیعی است رتبه بهتری کسب کنند.

توانایی مورد سنجش در امتحانات نهایی به پیشرفت تحصیلی نزدیکتر بوده و روایی بالاتری دارد البته نمی‌خواهم بگویم با کلاس و معلم خصوصی نمی‌توان در امتحانات نهایی نتیجه بهتری گرفت اما شدت آن از کنکور کمتر است.

تسنیم: از رتبه‌های زیر سه هزار کنکور، چند درصد در مدارس دولتی عادی، غیردولتی و خاص تحصیل کرده‌اند؟

جعفری: هنگامی که  نمرات 10 نفر برتر گروه آزمایشی علوم‌تجربی در آزمون سراسری سال 1401 را بررسی می‌کنیم، هیچ‌کدام معدل 20 ندارند. میانگین نمرات این 10 نفر در درس سلامت و بهداشت 17.4، علوم اجتماعی 18.1 و زبان و ادبیات فارسی 18.35 است.

این وضعیت تأییدکننده این موضوع است که آموزش متأثر از شیوه سنجش است، زمانی که  دانش‌آموزان و معلمان روی کنکور متمرکز می‌شوند، طبیعی است از محتوا و برنامه درسی فاصله بگیرند بنابراین رتبه‌های برتر کنکور غالباً در مهارت‌های تست‌زنی برتر هستند و الزاماً در کسب مهارت‌هایی که آموزش‌وپرورش به دنبال آن است، برتر نیستند.

مدارس سمپاد 10 برابر سهم خود، رتبه برتر کنکور دارند!

در کنکور 1400 در مجموع سه گروه آزمایشی علوم‌تجربی، انسانی و ریاضی، مدارس سمپاد  10.87 برابر سهم خود رتبه برتر داشته‌اند و در مجموع 41.28  درصد رتبه‌های زیر سه هزار از مدارس سمپاد هستند! این آمار در گروه تجربی بیشتر از سایر گروه‌های آزمایشی است و به 68.59 درصد می‌رسد و در گروه ریاضی 46.42 درصد و انسانی 16.42 درصد است.

دانش‌آموزان , مدارس دولتی , مدارس غیر دولتی , مدارس استعدادهای درخشان | سمپاد , کنکور ,

در مجموع رتبه‌های  برتر (زیر سه هزار)  سه گروه آزمایشی علوم‌تجربی، ریاضی و انسانی در آزمون سراسری 1400، سهم مدارس غیردولتی 18.12 درصد، نمونه دولتی 21.25 درصد، شاهد 2.3 درصد، عادی 15.29 درصد و عشایری 0.13 درصد است.

در کنکور 1401 در مجموع گروه‌های آزمایشی پنج‌گانه، 72.5 درصد رتبه‌های برتر (زیر ده در گروه ریاضی، تجربی و انسانی و زیر 5 در گروه‌های زبان و هنر) از مدارس سمپاد هستند.

در سال تحصیلی 1400-1399، دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان در مجموع سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی، 3.8 درصد جمعیت شرکت‌کننده در امتحانات نهایی پایه دوازدهم را شامل می‌شوند و 41.28  درصد رتبه‌های زیر سه هزار کنکور 1400  که در همان سال فارغ‌التحصیلی شده‌اند از این مدارس هستند.

همچنین، مدارس غیردولتی، 13.26 درصد جمعیت شرکت‌کنندگان در امتحانات نهایی را شامل می‌شود و 18.12 درصد رتبه‌های زیر سه هزار کنکور از این مدارس هستند.

مدارس نمونه دولتی، 9.58 درصد جمعیت شرکت‌کنندگان در امتحانات نهایی را شامل می‌شوند و 21.25  درصد رتبه‌های زیر سه هزار کنکور از این مدارس هستند.

مدارس شاهد، 5.89 درصد جمعیت شرکت‌کنندگان در امتحانات نهایی را تحت پوشش دارند و 2.3 درصد رتبه‌های زیر سه هزار کنکور 1400 که در همان سال تحصیلی، فارغ‌التحصیل شده‌اند به این مدارس اختصاص دارد.

مدارس دولتی عادی، 66.35 درصد جمعیت شرکت‌کنندگان در امتحانات نهایی را شامل می‌شوند و 15.29 درصد رتبه‌های زیر سه هزار از این مدارس هستند. براین‌اساس، در آزمون سراسری سال 1400، مدارس استعدادهای درخشان 10.87، نمونه دولتی 2.22، غیردولتی 1.33  برابر سهم خود از جمعیت شرکت‌کنندگان در امتحانات نهایی، رتبه‌ برتر (زیر 3000) دارند.

اگر همین بررسی را درباره معدل کتبی دانش آموزان داشته باشیم بازهم سهم مدارس سمپاد بسیار بیشتر است اما به نسبت کنکور وضعیت بهتر است.

تسنیم: آیا چنین شرایطی به این دلیل نیست که فعلاً چون ابزار سنجش کنکور است بنابراین دانش‌آموزان مدارس خاص روی آن متمرکز شده‌اند و اگر ابزار سنجش معدل شود اینبار بر روی آن متمرکز شده و باز هم وضعیت به نفع دانش‌آموزان مدارس غیردولتی و خاص خواهد بود؟

جعفری: خیر! معتقدم کنکور معیار خوبی نیست و صلاحیت ارزشیابی نظام آموزشی را ندارد یعنی نمی‌توان براساس نتایج کنکور نظام آموزشی را مورد ارزیابی قرار داد.

تسنیم: هم‌اکنون به جز نتایج کنکور، امتحانات نهایی و آزمون تیمز و پرلز ابزار دیگری برای سنجش عملکرد نظام آموزشی کشور نداریم!

جعفری: نتایج تیمز و پرلز می‌تواند کیفیت را پایش کند و سنجش‌های ملی که متاسفانه نداریم البته باید به چند نکته ضروری توجه داشت؛ نخست، جنبه‌های مختلف نظام آموزشی به‌ویژه موضوع عدالت را نمی‌توان صرفاً بر اساس نتایج رتبه‌بندی متقاضیان ورود به آموزش عالی به عنوان بخش کوچکی از خروجی آموزشی ارزیابی کرد و باید به مجموعه شاخص‌های دروندادی، فرایندی، بروندادی و پیامدی نظام آموزشی توجه شود.

با یک ابزار ناقص که نتایج ناصحیحی در اختیار قرار می‌دهد، نمی‌توانیم نقاط ضعف را شناسایی و برای برطرف‌کردن آن‌ها اقدام کنیم لذا باید پایش کیفیت و عدالت بر اساس روش‌ها و فنون متناسب انجام شود.

دوم، این آمار نباید به ابزاری علیه نخبگان و نخبه‌پروری تبدیل شود. استعدادهای درخشان همچون سایر گروه‌های خاص نیازمند توجه ویژه‌اند اما باید در خصوص چگونگی اعمال این توجه و سازوکار آن بیشتر اندیشه کنیم.

۱۴۰۱ شهریور ۶, یکشنبه

رها کردن یک نوزاد معلول در کنار شیرخوارگاه آمنه/ نحوه پذیرش کودکان سر راهی

رها کردن یک نوزاد معلول در کنار شیرخوارگاه آمنه/ نحوه پذیرش کودکان سر راهی

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران ضمن اعلام رها کردن نوزادی نزدیکی شیرخوارگاه آمنه در روز گذشته، نحوه پذیرش کودکانی که سر راه گذاشته می‌شوند را تشریح کرد و در این راستا از مردم خواست با مشاهده چنین مواردی، با اورژانس اجتماعی (۱۲۳) تماس گیرند.

به گزارش ایسنا، روز گذشته نوزاد دارای معلولیتی جلوی درب شیرخوارگاه آمنه رها شده بود که طبق گفته، فاطمه ارزانیان، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران دست‌نوشته‌ای همراه این نوزاد بوده که در آن نوشته شده بود والدینش شرایط نگهداری او را ندارند.

در این راستا ارزانیان درخصوص آخرین وضعیت این کودک به ارائه توضیحاتی پرداخت و با اشاره به اینکه بعد از مشاهده کودک مقابل درب شیرخوارگاه ، مددکار برای پذیرش این کودک ورود کرد، به ایسنا گفت: پزشک و پرستار ویزیت اولیه را انجام دادند و حتی اجازه ندادیم که مادریار به کودک شیر دهد، زیرا ممکن بود بلع کودک دچار مشکل باشد و در این زمینه از پرستار کمک گرفتند.

ارزانیان ادامه داد: همچنین نیروی انتظامی نیز برای صورت جلسه وضعیت به شیرخوارگاه مراجعه کرد و از اورژانس اجتماعی نیز کمک گرفته شد. اورژانس بعد از انجام کارهای اولیه در شیرخوارگاه آمنه این نوزاد را به شیرخوارگاه رفیده (شیرخوارگاه کودکان دارای معلولیت) ارجاع داد. اکنون حال عمومی کودک خوب است و در شیرخوارگاه پذیرش شده است.

 

رها کردن یک نوزاد معلول در کنار شیرخوارگاه آمنه/ نحوه پذیرش کودکان سر راهی

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص نحوه پذیرش کودکانی که سر راه قرار می‌گیرند، نیز اینطور توضیح داد که کودکانی که اغلب در ساختمان بهزیستی، شیرخوارگاه یا حتی بیمارستان‌ها رها می‌شوند، معمولا با اورژانس اجتماعی تماس گرفته می‌شود. در این راستا از مردم درخواست داریم در صورت مشاهده موارد این چنینی‌ (کودکانی که سر راه قرار می‌گیرند) با اورژانس اجتماعی ۱۲۳ تماس بگیرند. همکاران به فوریت در محل مستقر خواهند شد و اقدامات مددکاری لازم را انجام می‌دهند. پس از آن کودک را از طریق حکم قضایی به ستاد پذیرش و هماهنگی استان منتقل و در ستاد پذیرش نیز گزارش‌هایی تهیه و سپس برای جانمایی کودک او را در یکی از شیرخوارگاه‌ها پذیرش می‌کنند.

وی با بیان اینکه اولویت بهزیستی بازگرداندن کودک به آغوش خانواده است و “گاها” می‌توان خانواده‌های این کودکان را پیدا کرد و آن‌ها را در صورت صلاحیت خانواده ومهیا بودن شرایط به خانواده‌شان پیوند داد گفت: در غیر این صورت اگر خانواده آنها را شناسایی نکنیم، کودک وارد مرحله فرزندخواندگی می‌شود. سازمان بهزیستی افرادی که متقاضی سرپرستی فرزندان دارای معلول یا نیاز به پیگیری درمان هستند را خارج از نوبت در اولویت قرار می‌دهد.

ارزانیان در ادامه درخصوص نحوه شناسایی خانواده‌های کودکانی که سر راه گذاشته می‌شوند، بیان کرد: هیچ کودکی نباید در خیابان بماند و براین اساس سازمان بهزیستی بعد از مشاهده کودکانی که سر راه گذاشته می‌شوند، آنها را پذیرش می‌کند، اما بعد از اینکه کودک در شیرخوارگاه مستقر شد، مددکار به طور جدی پیگیر پیدا کردن اعضای خانواده کودک خواهد شد تا دوباره او را به خانواده پیوند دهد و اگر خانواده به لحاظ اقتصادی دچار مشکل بود، مورد حمایت قرار می گیرد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران افزود: در صورتی که خانواده کودک فاقد شرایط نگهداری باشد، دیگر اعضای خانواده کودک همچون عمه، دایی و خاله و… را پیدا کرده و در صورت دارا بودن شرایط او را به خانواده پیوند می‌دهیم. در غیر این صورت کودکی که فاقد سرپرست باشد، وارد مرحله فرزندخواندگی خواهد شد.

انتهای پیام

نوزاد رها شده در محله افسریه پیدا شد

نوزاد رها شده در محله افسریه پیدا شد
نوزاد رها شده در محله افسریه پیدا شد

ساعاتی پیش نوزاد پسری که بنا بر اعلام تکنسین‌های اورژانس چندساعت از به دنیا آمدن آن می گذرد، در کنار یک سطل زباله پیدا شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نوزاد پسری که بنا بر اعلام تکنسین‌های اورژانس چندساعتی است که به دنیا آمده در کنار یک سطل زباله پیدا شد.

بر اساس این خبر، این نوزاد در محله افسریه، خیابان ۱۵ متری، نبش خیابان ۲۹ جنب سطل زباله پیدا شده است.

عوامل اورژانس این نوزاد را به بیمارستان فیروزگر منتقل کردند.

عامل کودک آزاری در مهاباد دستگیر شد

عامل کودک آزاری در مهاباد دستگیر شد
عامل کودک آزاری در مهاباد دستگیر شد

ارومیه – فرمانده انتظامی مهاباد گفت: با سرعت عمل پلیس یک متهم به کودک آزاری در این شهرستان در کوتاه‌ترین زمان ممکن شناسایی و دستگیر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ محمد توحیدی در این زمینه اظهار کرد: در پی انتشار خبری در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر اینکه فردی به هویت معلوم در یکی از پارک‌های شهر اقدام به آزار و اذیت جنسی کودکان کرده بود، مأموران بلافاصله عصر دیروز در محل حاضر شدند.

وی افزود: این فرد با هوشیاری شماری از شهروندان شناسایی و مرکز فوریت‌های پلیسی را از طریق تماس با ۱۱۰ در جریان این بزه قرار دادند.

فرمانده انتظامی مهاباد اضافه کرد: مأموران انتظامی نیز در اسرع وقت پس از حضور در محل فرد مورد نظر را دستگیر و با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی دادند.

سرهنگ توحیدی یادآور شد: هر کدام از شهروندان در این خصوص شکایتی دارد جهت رسیدگی بیشتر به موضوع، به کلانتری ۱۲ واقع در خیابان کشاورز مراجعه کند.

کودک معصوم، گرفتار ماجرای پدر قاچاق فروش

کودک معصوم، گرفتار ماجرای پدر قاچاق فروش
کودک معصوم، گرفتار ماجرای پدر قاچاق فروش

ایسنا/خراسان شمالی معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان شمالی از کشف یک پرونده آدم ربایی در بجنورد خبر داد.

سرهنگ سجاد نامور در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: روز گذشته در پی اعلام خبر مفقودی یک دختر بچه ۷ ساله، در یکی از محلات حاشیه ای شهر بجنورد، بلافاصله ماموران کلانتری ۱۲ امام رضا(ع) اقدامات پلیسی را در این رابطه آغاز می کنند.

وی با بیان اینکه به خاطر حساسیت موضوع، بلافاصله خبر مفقودی این دختر بچه به تمام یگان های انتظامی سطح استان اعلام می شود، افزود: با بررسی های پلیسی که توسط کارآگاهان پلیس آگاهی استان در این رابطه انجام شد، مشخص می شود که این کودک توسط فردی با هویت معلوم ربوده شده است.

سرهنگ نامور به انجام اقدامات فنی و همچنین تلاش های مستمر پلیسی در رابطه با این پرونده اشاره کرد و گفت: فرد مذکور، کودک ۷ ساله را ربوده و وی را با یک دستگاه خودرو به شهرستان شیروان منتقل کرده بود اما با توجه به بی تابی های کودک و سر و صدایی که از داخل خودرو به گوش می رسید، شهروندان به راننده مشکوک شده و سبب شد خودرو را متوقف کنند.

این مقام انتظامی با بیان اینکه خودروی مورد نظر به همراه متهم و کودک ربوده شده توسط مردم و ماموران برای بررسی بیشتر به مقر پلیس آگاهی شهرستان شیروان منتقل می شود، تصریح کرد: در بررسی های پلیس مشخص شد که پدر این کودک بی گناه، در امر معاملات مواد مخدر فعالیت داشته و با توجه به اینکه وی به متهم بدهکار بوده، همین موضوع باعث می شود تا متهم اقدام به ربودن دختر بچه ۷ ساله کند.

سرهنگ نامور با بیان اینکه متهم در نهایت بعد از تشکیل پرونده و معرفی به مرجع قضائی با صدور قرار مجرمیت راهی زندان شد، گفت: کودک بی گناه ۷ ساله نیز صحیح و سالم توسط ماموران به آغوش گرم مادرش تحویل داده می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه در این پرونده پدر خانواده که به عنوان یک ستون و تکیه گاه برای اعضای خانواده به حساب می آید درگیر کج رفتاری های اجتماعی شده و کاملا وظیفه اصلی خود را فراموش کرده است.

وی همچنین افزود: همین موضوع باعث شده تا اتفاقات ناشی از عواقب این آسیب اجتماعی گریبانگیر خانواده وی شود و ترسی را در ذهن و یاد کودک ۷ ساله بجای بگذارد که تا مدت های زیادی این ترس فراموش نخواهد شد بلکه تاثیر منفی بر رفتار های کودک در آینده خواهد داشت.

سرهنگ نامور در پایان به خانواده ها و شهروندان توصیه کرد که همواره برای داشتن یک خانواده سالم و آینده ساز هرگز خود و دیگر اعضای خانواده را درگیر مسائل و آسیب های اجتماعی نکنند زیرا عواقب تمام موضوعات و ناهنجاری هایی که توسط یکی از اعضای خانواده رقم بخورد، گریبانگیر سایر اعضا خواهد شد.

 

نوزاد ۵ ماهه در کرمان قربانی کرونا شد

نوزاد ۵ ماهه در کرمان قربانی کرونا شد

نوزاد ۵ ماهه در کرمان قربانی کرونا شد

کرمان – سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از فوت ۴ نفر طی ۲۴ ساعت اخیر به دلیل ابتلا به کرونا خبر داد و گفت: در بین این افراد یک نوزاد ۵ ماهه وجود دارد.

سعید صحبتی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: طی ۲۴ ساعت اخیر متأسفانه ۴ نفر به دلیل ابتلاء به کرونا در استان کرمان فوت کردند که ۵ ماه، ۴۲، ۶۶ و ۷۷ سال سن داشتند.

وی همچنین از ابتلاء و بستری ۵۲ مورد جدید در کرمان خبر داد و گفت: مجموع بستری‌ها ۱۴۲ نفر است.

وی مجموع تعداد فوت شدندگان کرونا ر استان را ۵ هزار و ۷۸۳ نفر اعلام کرد و گفت: عدم رعایت نکات بهداشتی و عدم تزریق واکسن مهمترین دلایل بستری و حاد شدن وضعیت بیماران است.

۱۴۰۱ شهریور ۵, شنبه

۳۰ درصد مدارس کردستان نیازمند نوسازی و بهسازی است

۳۰ درصد مدارس کردستان نیازمند نوسازی و بهسازی است

۳۰ درصد مدارس کردستان نیازمند نوسازی و بهسازی است

به گزارش خبرنگار مهر، هاشم ناظمی جلال پنج شنبه شب در دیدار با اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در استان اظهار کرد: حضور این کمیسیون تخصصی مجلس در استان کردستان فرصتی برای بررسی مسائل آموزش و پرورش است.

وی با ارائه گزارشی از وضعیت نشانگر و شاخص‌های عملکردی، از اعضای کمیسیون آموزش مجلس درخواست کرد برای رفع موانع و چالش‌های پیش رو، حمایت‌های لازم را از استان کردستان انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی جاری در سطح استان، ۲۳ هزار و ۷۱۱ نیروی انسانی به ۳۲۷ هزار دانش آموز در ۴ هزار و ۲۱۰ آموزشگاه و ۱۵ هزار و ۵۹۸ کلاس، خدمات آموزشی و پرورشی ارائه می‌دهند.

ناظمی جلال در ادامه به نقاط قوت و دستاوردهای آموزش و پرورش استان در شاخص‌های مختلف اشاره کرد و گفت: کردستان دارای مردمانی نجیب است که در حل مشکلات آموزش و پرورش به بهترین شیوه، مسئولان عرصه تعلیم و تربیت را همراهی می‌کنند.

وی وجود دانش آموزان نخبه و با استعداد را دومین نقطه قوت استان عنوان کرد و گفت: دانش آموزان این استان از نظر تحصیلات مستعد هستند و چند سال متوالی رتبه‌های برتر را در مسابقات و المپیادهای نانو کسب کرده اند.

ناظمی جلال با اشاره به کسب رتبه‌های برتر کنکور سراسری و المپیادهای علمی توسط دانش آموزان، خاطرنشان کرد: خوشبختانه آموزش و پرورش کردستان در این زمینه سرآمد و جزو استان‌های برتر کشور است.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه فرهنگیان دلسوز و تلاشگر زیادی در استان فرهنگی ما مشغول خدمت هستند، گفت: بیشتر این فرهنگیان دارای تحصیلات عالی و به بهترین شیوه در خدمت دانش آموزان این استان هستند.

ناظمی جلال در ادامه به برخی از چالش‌های آموزش و پرورش استان کردستان نیز اشاره و کمبود نیروی انسانی را یکی از مشکلات پیش رو عنوان کرد و گفت: با توجه به خروجی نیرو و بازنشستگی تعدادی از فرهنگیان و نابرابری آن با نیروهای ورودی، در این خصوص استان با چالش‌هایی مواجه است.

وی کمبود فضاهای آموزشی را یکی دیگر از چالش‌های استان عنوان کرد و اظهار داشت: حدود ۳۰ درصد مدارس استان نیاز به مقاوم سازی و بازسازی دارد.

ناظمی جلال با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶۶ مدرسه کانکسی و سنگی فاقد استحکام در سطح استان وجود دارد؛ تصریح کرد: تعداد ۹۶ مدرسه از این مدارس دارای بیش از ۱۰ نفر دانش آموز و ۷۰ مورد آن نیز دارای دانش آموز کمتر از ۱۰ نفر هستند.

وی افزود: بر اساس برنامه اولویت دار وزارت آموزش و پرورش تلاش بر این است که امسال و سال آینده تمامی مدارس سنگی و کانکسی برداشته شود و بدون شم در این زمینه آموزش و پرورش استان نیاز به یک بودجه جهشی دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان اعلام کرد: هم اکنون ۲۵۳ هزار و ۴۳۳ دانش آموز شهری و ۷۴ هزار و ۸۱۶ دانش آموز روستای در مدارس استان در حال تحصیل هستند که ۲۸۳ هزار و ۲۸۴ نفر از دانش آموزان استان در مدارس دولتی و ۴۳ هزار نفر نیز در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند.

وی در ادامه گزارشی از روند فعالیت دانشگاه فرهنگیان استان نیز ارائه کرد و گفت: در حال حاضر تعداد دو هزار و ۱۰۰ دانشجو شامل، هزار و ۲۸۰ دانشجوی پسر و ۷۳۰ دانشجوی دختر در ۹ رشته کارشناسی پسران و ۷ رشته کارشناسی دختران مشغول به تحصیل هستند.

ناظمی جلال در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در پیگیری موضوع رتبه بندی معلمان، گفت: خوشبختانه تعداد ۱۸ هزار و ۳۹۰ نفر از فرهنگیان تلاشگر استان کردستان مشمول قانون رتبه بندی شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در ادامه به موضوع فضاهای ورزشی در آموزش و پرورش استان نیز اشاره کرد و گفت: سرانه ورزشی هر دانش آموز در استان ۲۰ سانتی متر و پایین‌تر از میانگین کشوری است.

وی افزود: خوشبختانه در دولت سیزدهم با اجرای طرح شهید سلیمانی تعداد ۳۵ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای شامل ۳۵ چمن مصنوعی و ۷ سالن ورزشی به مجموعه فضاهای ورزشی مدارس استان اضافه خواهد شد و در این حوزه نیاز به حمایت مالی داریم.

وی نبود تجهیزات کافی آموزشی، کارگاهی و هنرستانی را یکی دیگر از چالش‌های آموزش و پرورش استان عنوان کرد و گفت: در بخش هنرستان‌ها اکثر تجهیزات قدیمی است.

ناظمی جلال از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی خواست که موضوع جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام شود تا به بهترین شیوه بتوانیم شاهد خدمت رسانی به دانش آموزان این استان باشیم.

وی وجود قانون بومی گزینی را یکی دیگر از چالش‌های پیش روی آموزش و پرورش استان کردستان عنوان کرد و گفت: براساس آمار در سال ۱۴۰۰ استان کردستان از نظر تعداد پذیرفته شدگان کنکور، رتبه ۲۲ و پایین‌تر از میانگین کشوری است، اما در رتبه بندی استان‌ها بر اساس میانگین نمرات مکتسبه توسط دانش آموزان، استان کردستان در رتبه ۱۴ قرار دارد.