۱۴۰۱ خرداد ۲۱, شنبه

مسئول کودکان کار خارجی کیست؟/بعد خانوار۴ تا ۶ نفری حدود نیمی از کودکان کار و خیابان

مسئول کودکان کار خارجی کیست؟/بعد خانوار۴ تا ۶ نفری حدود نیمی از کودکان کار و خیابان
مسئول کودکان کار خارجی کیست؟/بعد خانوار۴ تا ۶ نفری حدود نیمی از کودکان کار و خیابان

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه به دنبال حمایت‌های اجتماعی از خانواده‌های کودکان کار و خیابان و توانمندسازی این خانواده‌ها هستیم، می‌گوید: قطعا فرایندهای اقتصادی بسیار مهم هستند اما لزوما همه افراد فقیر کودکانشان در خیابان حاضر نیستند لذا مدل سیاست خانواده محوری در گام اول و مدل توجه به ان جی اوها در گام دوم برای مجموعه سازمان بهزیستی به عنوان یک سیاست اولویت‌دار مطرح است.

به گزارش ایسنا، محمود علیگو با اشاره به روز جهانی منع کار کودک با شعار “منع کار کودک با حمایت‌های اجتماعی خانواده محور از طریق حلقه‌های میانی”  بیان کرد: هیچکس این موضوع را کتمان نمی‌کند که مسئله کودکان کار، کار در خیابان و حتی زباله‌گردی که هر کدام شرایط و مداخلات خاص خود را لازم دارد، یکی از جلوه‌های آسیب‌زای اجتماعی ماست. قطعا این اتفاق حاصل فرآیندهای متعددی است و مسائل اقتصادی که در منطقه، کشور و کشورهای همسایه شکل می‌گیرد، موثر است. چه مسائل اقتصادی، چه مسائل سیاسی و فرهنگی در شکل‌گیری چنین آسیب‌هایی موثر هستند.

وی با بیان اینکه سه دستگاه مسئول (شهرداری‌ها، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی کشور) در موضوع کودکان کار، کار در خیابان و زباله‌گردی داریم، گفت: اینکه سیاست‌های این دستگاه‌ها در مواجهه با کودکان چیست و چقدر با هم هماهنگی دارند، بسیار مهم است. در وضعیت فعلی قرارگاه‌هایی شکل گرفته و در این قرارگاه‌ها همکاران ما در شهرداری، وزارت کار و وزارت دادگستری به تعاملات سازنده‌ای رسیده‌اند و برنامه‌های مشترک در حال طراحی است اما اینکه سیاست ما در مقابله با این فرآیند و آسیب باید چگونه باشد از مهم‌ترین مسائل و مدل‌های حل مسئله این آسیب است.

قصد برخورد با کودکان کار و خیابان را نداریم

علیگو ادامه داد: توجه به حلقه‌های میانی، ان جی اوها و گروه‌های مردم پایه و جهادی و گروه‌هایی که دولتی نیستند و از بطن مردم بیرون آمده‌اند یکی از روش‌ها و مسیرهای حل برون‌رفت از این مسئله است. مسئله دوم نوع نگاه به این کودکان است؛ باید بپذیریم که این کودکان مقصر این فرآیند نیستند و یکی از معلولین این فرآیند اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی هستند، لذا با کودک قصد برخورد نداریم.

مدیرکل امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: نگاه ما برای حل مسئله در موضوع کودکان کار و خیابان تا زمانی که معطوف به کودک است و دنبال توانمندسازی کودک می‌گردد منجر به نتیجه‌های مطلوب نخواهد شد زیرا بستر خانوادگی که این آسیب را شکل داده است، همچنان پابرجا و باقیست و باید به این موضوع توجه کنیم لذا در سیاست دوم، نگاه خانواده‌محوری در حمایت بسیار اهمیت دارد.

بهزیستی بدنبال حمایتهای اجتماعی و اقتصادی از خانواده کودکان کار و خیابان

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما به دنبال حمایت‌های اجتماعی از خانواده‌های کودکان کار و خیابان و توانمندسازی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این خانواده‌ها هستیم، خاطرنشان کرد: قطعا فرآیندهای اقتصادی بسیار مهم هستند، اما لزوما همه افراد فقیر کودکان‌شان در خیابان حاضر نیست. پس مدل سیاست خانواده محوری در گام اول و مدل توجه به ان جی اوها در گام دوم، برای مجموعه سازمان بهزیستی به عنوان یک سیاست اولویت‌دار مطرح است و فرایندها بر این الگو شکل گرفته‌اند.

علیگو تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم ان‌جی اوها وظایف دستگاه‌های دولتی را انجام دهند، ما می‌خواهیم از ظرفیت مردمی برای حل مسئله استفاده کنیم. نگاه ما در موضوع حمایت از کودکان کار و کودکان خیابانی و حتی کودکان زباله گرد مدل‌های مددکارانه است. در مدلهای مددکارانه توجه همه جانبه به شرایط طفل و نوجوان حائز اهمیت است.

آماده شدن دستورالعمل مراکز شبانه‌روزی کودکان کار و خیابان دربهزیستی 

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در سازمان بهزیستی بالغ بر ۱۴ هزار کودک را در مجموعه فعالیت‌های مرتبط با حوزه کودکان کار و خیابان ساماندهی کردیم، گفت: در حال حاضر ۶۷ مرکز حمایتی و آموزشی در سطح کشور داریم که با همکاری ان جی اوها و با مجوز سازمان بهزیستی اداره می‌شود. همچنین ۳۱ مرکز شبانه‌روزی نیز به صورت دولتی اداره می‌شوند.

وی همچنین از آماده شدن دستورالعمل مراکز شبانه‌روزی کودکان کار و خیابان در سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: این موضوع کمک می‌کند تا از ظرفیت ان جی اوها در نگهداری شبانه‌روزی کودکان کار و خیابان بهره‌مند شویم و بخش اعظمی از دغدغه‌های گروه‌های مردمی در موضوع نگهداری کودکان کار و خیابان می‌تواند رفع شود.

۸۰ درصد کودکان کار و خیابان ایرانی نیستند 

علیگو در ادامه به ارائه آماری از وضعیت کودکان کار و خیابان پرداخت و گفت: بالغ بر ۸۰ درصد کودکان کار و خیابان در کشور از کودکان «اتباع» هستند و این موضوع نگرانی‌هایی ایجاد می‌کند و اقدامات خاصی لازم دارد.

بعد خانوار ۴۵ درصد کودکان کار و خیابان ۴ تا ۶ نفر است

هر یک ریال کمک مردم در خیابان به این کودکان منجر به فرو رفتن بیشتر آنها در آسفالت خیابانها می‌شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بیش از ۴۵ درصد از کودکان کار با بعد خانوار بین ۴ تا ۶ نفر هستند و این بخش نگران‌کننده دیگری ایجاد می‌کند که باید به آن توجه کرد، افزود: مسئله مهمی در موضوع درآمدهای کودکان در سطح خیابان وجود دارد. هر یک ریالی که در سطح خیابان به این کودکان کمک نقدی می‌کنید، منجر به فرو رفتن آنها در سطح آسفالت خیابان‌ها خواهد شد، زیرا امکان طرح موضوعات و مدل‌های توانمندسازی را حتی توسط مردم از این کودکان سلب می‌کند.

مدیرکل امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: قطعا مسائل اقتصادی در اینکه این کودکان در خیابان حاضر می‌شوند، موثر هستند، اما باید به این موضوع توجه کنیم که این مدل برای کودکان پر آسیب است. اگر در مورد منع کار کودک در خیابان صحبت می‌کنیم قطعا در خیابان بودن کودک جز بخش‌های پر آسیب کودک است زیرا آسیب‌هایی غیر از سوء استفاده اقتصادی هم در انتظار کودک در سطح خیابان است.

به جای کمک نقدی به کودکان کار و خیابان آنها را ان‌جی‌اوها معرفی کنید/این کودکان نیازمند حمایتهای پایه‌ای هستند 

وی در ادامه با اشاره به اینکه چالش‌های پیش‌روی حل مسئله کودکان کار و خیابان در سه بخش قابل تقسیم‌بندی است، گفت: اولین بخش مرتبط با «مردم» است؛ آنجایی که خواهش می‌کنیم ضمن احترام به کودکان در خیابان و ضمن حفظ شانیت و حقوق کودکان، حتما با رعایت اخلاق و آداب معاشرت به این موضوع توجه کنند که هر مقدار کمک به این کودکان منجر به افزایش آسیب‌های مرتبط در این کودکان خواهد شد.

وی از مردم خواست تا به جای کمک مستقیم به کودکان از طریق معرفی به ان جی اوها و گروه‌های مردم پایه و خیریه‌ها این کودکان را برای تامین حمایت‌های مستمر و پایه‌دار هدایت کنند؛ این موضوع باعث می‌شود تا این کودکان مجموعه‌ای از حمایت را دریافت کنند، زیرا مردم با حمایتهای نقدی شان می‌توانند بخشی از معضلات روزمره آنها را حل کنند اما این کودکان نیازمند حمایت‌های پایه‌دار هستند که شاید از توان تک تک مردم خارج باشد، اما ان جی اوها از طریق روابطی که دارند می‌توانند نتیجه مطلوب‌تری را برای خانواده‌ها و کودکان رقم بزنند.

چه کسی مسئول کودکان کار اتباع بیگانه فاقد مجوز است؟

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به چالش‌های بین دستگاهی در این زمینه اشاره کرد و افزود: توزیع مسئولیت‌های بین دستگاهی دارای خلاءهای جدی است. به طور نمونه موضوع اتباع یکی از موضوعات حائز اهمیت است. مسئولیت اتباع در کشور به ویژه اتباع غیرقانونی مشخص نیست و مشخص نیست که چه کسی مسئولیت این اتباع را برعهده دارد. از سوی دیگر حضور ما در کنوانسیون‌های بین‌المللی و مرتبط به حوزه کودک موجب می‌شود اقدامات حوزه‌های نظارتی و انتظامی در حوزه کودکان بسیار محدود شود و لازم است سیاست‌های جدیدی تدوین شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما در مورد اتباع دارای اسناد هویتی رسمی و دارای مجوز در زمینه کمک به آنها در کشور مسئله‌ای نداریم اما در موضوع اتباع غیرقانونی بحران داریم و این بحران امروز بیشتر نمایان شده است.

این مسئول بهزیستی با اشاره به اینکه در موضوع مسائل بین‌دستگاهی یکی از بحرانی‌ترین نکاتی که باید اشاره کرد نگاه‌های سیاستی در بین دستگاه‌هاست، گفت: در حال حاضر در کشور وضعیت خوبی داریم، اما با وضعیت مطلوب فاصله داریم. اکنون سه دستگاه شهرداری، وزارت کار و بهزیستی و حتی دستگاه‌های دیگر هم نظر هستند اما در مجموعه کودکان کار و خیابان ۱۹ دستگاه موثر داریم و براساس قانون حمایت از اطفال و نوجوانان ۲۴ دستگاه موثر داریم و اینها باید هم نگاه و هم نظر باشند تا بتوانیم اقدام درستی شکل دهیم.

عدم اجرای مناسب قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در بخش قضایی

علیگو یکی دیگر از چالش‌های بین دستگاهی را عدم اجرای مناسب قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در بخش قضایی عنوان کرد و افزود: همانطور که قانون تصریح کرده که ولی و قیم قانونی در صورت سوء استفاده مکرر از کودکانش مجازات شود، ما خواهش داریم که به بند ۱۵ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان توجه شود. ما به عنوان مطالبه دستگاه اجرایی خواهشمندیم به آن توجه شود زیرا فرآیندهایی در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان وجود دارد که فرآیندهای پیشگیرانه از جنس حمایت از خانواده است.

به گفته وی، خوشبختانه امروز در کشور به همزبانی مشترکی بین دستگاه‌ها رسیده‌ایم. همه دستگاه‌ها به این موضوع اذعان دارند که روشهای ضربتی و دفعی برای حل مسئله کودکان کار جوابگو نیست و باید مدلهای عمیق مددکارانه و خانواده محور را پیش گرفت.

علیگو خاطرنشان کرد: در همین راستا اقدامات خوبی انجام شده و جلسات استانداری‌ها شکل گرفته است و سازمان بهزیستی برنامه «اقدام و عمل» آماده کرده است که با رویکرد مددکارانه طراحی شده و تلاش می‌کند تا با روشهای مستمر و طراحی حمایتهای اجتماعی و شکل گیری الگوهای خانواده محور و با استفاده از ظرفیتهای گروه‌های مردمی مسئله کودکان کار و خیابان را تا حد مطلوبی ساماندهی کنیم.

تجهیز مراکز به دستگاه سنجش عنبیه برای شناسایی کودکان کار و خیابان

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر ورودی اتباع غیرقانونی در کشور بسیار قابل توجه است، گفت: در برنامه اقدام و عمل یکی از کارهای مهم، تجهیز مراکز و مجموعه‌ها به دستگاه سنجش عنبیه است تا بتوان از طریق شاخص‌های بیومتریک این افراد را شناسایی و کددار کرد. این موضوع کمک می‌کند تا این کودکان را به صورت سیستماتیک شناسایی و در مجموعه بانک اطلاعاتی، اطلاعات آنها را داشته باشیم که بتوانیم خدمات را به طور مستمر ارائه کنیم.

بدلیل عم کنترل ورود کودکان به خیابان، اقدامات بهزیستی برای کاهش این کودکان بی‌نتیجه است

مدیرکل امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه برنامه اقدام و عمل را در سال ۹۹ فقط در سطح استان تهران و سپس در سال ۱۴۰۰ در ۱۳ استان اجرا کردیم و در سال ۱۴۰۱ در تمام استانهای کشور اجرا خواهیم کرد، گفت: این برنامه ۶ گام اصلی دارد که همه آنها براساس مدلهای دوست دار کودک طراحی شده است و تلاش می‌کند تا خانواده این کودکان به نتیجه مطلوب برسند. انتظار نظری ما از این برنامه باید کاهش ۵۰ درصدی کودکان کار و خیابان باشد، اما در واقع این نتیجه حاصل نمی‌شود و یکی از دلایل آن این است که هر اقدامی که در سطح خیابان با همکاری گروه‌های مردمی انجام می‌دهیم نتیجه آن قابل مشاهده نیست زیرا ورودی‌های ما کنترل نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: در برنامه سال ۹۹، خانواده‌های تحت پوشش دیگر کودکانشان را به خیابان نمی‌فرستادند، اما باز هم خیابان پر (از کودکان) بود. ما در پروژه‌ای که از بین ۱۰۰۰ نفر داشتیم فقط ۲۴ نفر دوباره کودکانشان در سطح خیابان حضور داشتند و این نشان می‌دهد برنامه درست عمل کرده اما یکی از دلایل اینکه خیابان خالی نشده این است که این فرآیند، فرایندی نیست که تنها سازمان بهزیستی کار کند و لازم است دستگاه‌های متعدد و اقداماتی به عنوان اقدامات پیشگیرانه مانند کنترل مرزها و توجه به اتباع و دارای اوراق هویتی شدن اتباع مد نظر قرار گیرد.

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به دیگر اقدامات بهزیستی در زمینه کودکان کار و خیابان، توضیح داد: در سال جاری به غیر از برنامه اقدام و عمل و ایجاد مراکز غیردولتی شبانه‌روزی که سعی می‌کنیم تا پایان سال بخش اعظمی از استان‌ها دارای این مراکز باشند تا ظرفیت‌های ‌آموزشی و حمایتی بیشتر به این کودکان تقدیم کنیم، یکی دیگر از برنامه‌های ما اجرای یک برنامه ملی با حضور تمام ان جی اوهای علاقه‌مند و دلسوز است.

وی گفت: این برنامه دو روزه طراحی شده و روز اول کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های مشاوره‌ای با ان جی اوها و حلقه‌های میانی مردم پایه فعال در حوزه کودکان کار و خیابان برگزار می‌شود و روز دوم به پنل‌های تخصصی در موضوع کودکان کار و خیابان و زباله‌گردی و موضوعات مرتبط اختصاص می‌یابد.

مدیرکل امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بر توجه ویژه به کارگاههایی که از کار کودک به دلیل ارزان قیمت بودن سو استفاده می‌کنند اشاره و تاکید کرد: ما نمی‌گوییم کودک کار مهارتی یاد نگیرد، اما نباید کار کودک به کودکی و فرآیند کودکی او لطمه وارد کند و نباید منجر به بازماندگی از تحصیل و آسیب‌های مضاعف شود، لذا نظارت بر کار کودکان در کارگاه‌ها بسیار مهم است و مطالبه ما ممنوعیت کار (برای کودکان زیر ۱۵ سال و ایرانی و اتباع فرقی نمی‌کند) در کارگاه‌هاست و این ممنوعیت باید اجرا و با کارگاه‌های متخلف برخورد جدی شود.

مسئول کودکان کار خارجی کیست؟/بعد خانوار۴ تا ۶ نفری حدود نیمی از کودکان کار و خیابان

مسئول کودکان کار خارجی کیست؟/بعد خانوار۴ تا ۶ نفری حدود نیمی از کودکان کار و خیابان

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه به دنبال حمایت‌های اجتماعی از خانواده‌های کودکان کار و خیابان و توانمندسازی این خانواده‌ها هستیم، می‌گوید: قطعا فرایندهای اقتصادی بسیار مهم هستند اما لزوما همه افراد فقیر کودکانشان در خیابان حاضر نیستند لذا مدل سیاست خانواده محوری در گام اول و مدل توجه به ان جی اوها در گام دوم برای مجموعه سازمان بهزیستی به عنوان یک سیاست اولویت‌دار مطرح است.

به گزارش ایسنا، محمود علیگو با اشاره به روز جهانی منع کار کودک با شعار “منع کار کودک با حمایت‌های اجتماعی خانواده محور از طریق حلقه‌های میانی”  بیان کرد: هیچکس این موضوع را کتمان نمی‌کند که مسئله کودکان کار، کار در خیابان و حتی زباله‌گردی که هر کدام شرایط و مداخلات خاص خود را لازم دارد، یکی از جلوه‌های آسیب‌زای اجتماعی ماست. قطعا این اتفاق حاصل فرآیندهای متعددی است و مسائل اقتصادی که در منطقه، کشور و کشورهای همسایه شکل می‌گیرد، موثر است. چه مسائل اقتصادی، چه مسائل سیاسی و فرهنگی در شکل‌گیری چنین آسیب‌هایی موثر هستند.

وی با بیان اینکه سه دستگاه مسئول (شهرداری‌ها، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی کشور) در موضوع کودکان کار، کار در خیابان و زباله‌گردی داریم، گفت: اینکه سیاست‌های این دستگاه‌ها در مواجهه با کودکان چیست و چقدر با هم هماهنگی دارند، بسیار مهم است. در وضعیت فعلی قرارگاه‌هایی شکل گرفته و در این قرارگاه‌ها همکاران ما در شهرداری، وزارت کار و وزارت دادگستری به تعاملات سازنده‌ای رسیده‌اند و برنامه‌های مشترک در حال طراحی است اما اینکه سیاست ما در مقابله با این فرآیند و آسیب باید چگونه باشد از مهم‌ترین مسائل و مدل‌های حل مسئله این آسیب است.

قصد برخورد با کودکان کار و خیابان را نداریم

علیگو ادامه داد: توجه به حلقه‌های میانی، ان جی اوها و گروه‌های مردم پایه و جهادی و گروه‌هایی که دولتی نیستند و از بطن مردم بیرون آمده‌اند یکی از روش‌ها و مسیرهای حل برون‌رفت از این مسئله است. مسئله دوم نوع نگاه به این کودکان است؛ باید بپذیریم که این کودکان مقصر این فرآیند نیستند و یکی از معلولین این فرآیند اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی هستند، لذا با کودک قصد برخورد نداریم.

مدیرکل امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: نگاه ما برای حل مسئله در موضوع کودکان کار و خیابان تا زمانی که معطوف به کودک است و دنبال توانمندسازی کودک می‌گردد منجر به نتیجه‌های مطلوب نخواهد شد زیرا بستر خانوادگی که این آسیب را شکل داده است، همچنان پابرجا و باقیست و باید به این موضوع توجه کنیم لذا در سیاست دوم، نگاه خانواده‌محوری در حمایت بسیار اهمیت دارد.

بهزیستی بدنبال حمایتهای اجتماعی و اقتصادی از خانواده کودکان کار و خیابان

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما به دنبال حمایت‌های اجتماعی از خانواده‌های کودکان کار و خیابان و توانمندسازی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این خانواده‌ها هستیم، خاطرنشان کرد: قطعا فرآیندهای اقتصادی بسیار مهم هستند، اما لزوما همه افراد فقیر کودکان‌شان در خیابان حاضر نیست. پس مدل سیاست خانواده محوری در گام اول و مدل توجه به ان جی اوها در گام دوم، برای مجموعه سازمان بهزیستی به عنوان یک سیاست اولویت‌دار مطرح است و فرایندها بر این الگو شکل گرفته‌اند.

علیگو تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم ان‌جی اوها وظایف دستگاه‌های دولتی را انجام دهند، ما می‌خواهیم از ظرفیت مردمی برای حل مسئله استفاده کنیم. نگاه ما در موضوع حمایت از کودکان کار و کودکان خیابانی و حتی کودکان زباله گرد مدل‌های مددکارانه است. در مدلهای مددکارانه توجه همه جانبه به شرایط طفل و نوجوان حائز اهمیت است.

آماده شدن دستورالعمل مراکز شبانه‌روزی کودکان کار و خیابان دربهزیستی 

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در سازمان بهزیستی بالغ بر ۱۴ هزار کودک را در مجموعه فعالیت‌های مرتبط با حوزه کودکان کار و خیابان ساماندهی کردیم، گفت: در حال حاضر ۶۷ مرکز حمایتی و آموزشی در سطح کشور داریم که با همکاری ان جی اوها و با مجوز سازمان بهزیستی اداره می‌شود. همچنین ۳۱ مرکز شبانه‌روزی نیز به صورت دولتی اداره می‌شوند.

وی همچنین از آماده شدن دستورالعمل مراکز شبانه‌روزی کودکان کار و خیابان در سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: این موضوع کمک می‌کند تا از ظرفیت ان جی اوها در نگهداری شبانه‌روزی کودکان کار و خیابان بهره‌مند شویم و بخش اعظمی از دغدغه‌های گروه‌های مردمی در موضوع نگهداری کودکان کار و خیابان می‌تواند رفع شود.

۸۰ درصد کودکان کار و خیابان ایرانی نیستند 

علیگو در ادامه به ارائه آماری از وضعیت کودکان کار و خیابان پرداخت و گفت: بالغ بر ۸۰ درصد کودکان کار و خیابان در کشور از کودکان «اتباع» هستند و این موضوع نگرانی‌هایی ایجاد می‌کند و اقدامات خاصی لازم دارد.

بعد خانوار ۴۵ درصد کودکان کار و خیابان ۴ تا ۶ نفر است

هر یک ریال کمک مردم در خیابان به این کودکان منجر به فرو رفتن بیشتر آنها در آسفالت خیابانها می‌شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بیش از ۴۵ درصد از کودکان کار با بعد خانوار بین ۴ تا ۶ نفر هستند و این بخش نگران‌کننده دیگری ایجاد می‌کند که باید به آن توجه کرد، افزود: مسئله مهمی در موضوع درآمدهای کودکان در سطح خیابان وجود دارد. هر یک ریالی که در سطح خیابان به این کودکان کمک نقدی می‌کنید، منجر به فرو رفتن آنها در سطح آسفالت خیابان‌ها خواهد شد، زیرا امکان طرح موضوعات و مدل‌های توانمندسازی را حتی توسط مردم از این کودکان سلب می‌کند.

مدیرکل امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: قطعا مسائل اقتصادی در اینکه این کودکان در خیابان حاضر می‌شوند، موثر هستند، اما باید به این موضوع توجه کنیم که این مدل برای کودکان پر آسیب است. اگر در مورد منع کار کودک در خیابان صحبت می‌کنیم قطعا در خیابان بودن کودک جز بخش‌های پر آسیب کودک است زیرا آسیب‌هایی غیر از سوء استفاده اقتصادی هم در انتظار کودک در سطح خیابان است.

به جای کمک نقدی به کودکان کار و خیابان آنها را ان‌جی‌اوها معرفی کنید/این کودکان نیازمند حمایتهای پایه‌ای هستند 

وی در ادامه با اشاره به اینکه چالش‌های پیش‌روی حل مسئله کودکان کار و خیابان در سه بخش قابل تقسیم‌بندی است، گفت: اولین بخش مرتبط با «مردم» است؛ آنجایی که خواهش می‌کنیم ضمن احترام به کودکان در خیابان و ضمن حفظ شانیت و حقوق کودکان، حتما با رعایت اخلاق و آداب معاشرت به این موضوع توجه کنند که هر مقدار کمک به این کودکان منجر به افزایش آسیب‌های مرتبط در این کودکان خواهد شد.

وی از مردم خواست تا به جای کمک مستقیم به کودکان از طریق معرفی به ان جی اوها و گروه‌های مردم پایه و خیریه‌ها این کودکان را برای تامین حمایت‌های مستمر و پایه‌دار هدایت کنند؛ این موضوع باعث می‌شود تا این کودکان مجموعه‌ای از حمایت را دریافت کنند، زیرا مردم با حمایتهای نقدی شان می‌توانند بخشی از معضلات روزمره آنها را حل کنند اما این کودکان نیازمند حمایت‌های پایه‌دار هستند که شاید از توان تک تک مردم خارج باشد، اما ان جی اوها از طریق روابطی که دارند می‌توانند نتیجه مطلوب‌تری را برای خانواده‌ها و کودکان رقم بزنند.

چه کسی مسئول کودکان کار اتباع بیگانه فاقد مجوز است؟

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به چالش‌های بین دستگاهی در این زمینه اشاره کرد و افزود: توزیع مسئولیت‌های بین دستگاهی دارای خلاءهای جدی است. به طور نمونه موضوع اتباع یکی از موضوعات حائز اهمیت است. مسئولیت اتباع در کشور به ویژه اتباع غیرقانونی مشخص نیست و مشخص نیست که چه کسی مسئولیت این اتباع را برعهده دارد. از سوی دیگر حضور ما در کنوانسیون‌های بین‌المللی و مرتبط به حوزه کودک موجب می‌شود اقدامات حوزه‌های نظارتی و انتظامی در حوزه کودکان بسیار محدود شود و لازم است سیاست‌های جدیدی تدوین شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما در مورد اتباع دارای اسناد هویتی رسمی و دارای مجوز در زمینه کمک به آنها در کشور مسئله‌ای نداریم اما در موضوع اتباع غیرقانونی بحران داریم و این بحران امروز بیشتر نمایان شده است.

این مسئول بهزیستی با اشاره به اینکه در موضوع مسائل بین‌دستگاهی یکی از بحرانی‌ترین نکاتی که باید اشاره کرد نگاه‌های سیاستی در بین دستگاه‌هاست، گفت: در حال حاضر در کشور وضعیت خوبی داریم، اما با وضعیت مطلوب فاصله داریم. اکنون سه دستگاه شهرداری، وزارت کار و بهزیستی و حتی دستگاه‌های دیگر هم نظر هستند اما در مجموعه کودکان کار و خیابان ۱۹ دستگاه موثر داریم و براساس قانون حمایت از اطفال و نوجوانان ۲۴ دستگاه موثر داریم و اینها باید هم نگاه و هم نظر باشند تا بتوانیم اقدام درستی شکل دهیم.

عدم اجرای مناسب قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در بخش قضایی

علیگو یکی دیگر از چالش‌های بین دستگاهی را عدم اجرای مناسب قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در بخش قضایی عنوان کرد و افزود: همانطور که قانون تصریح کرده که ولی و قیم قانونی در صورت سوء استفاده مکرر از کودکانش مجازات شود، ما خواهش داریم که به بند ۱۵ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان توجه شود. ما به عنوان مطالبه دستگاه اجرایی خواهشمندیم به آن توجه شود زیرا فرآیندهایی در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان وجود دارد که فرآیندهای پیشگیرانه از جنس حمایت از خانواده است.

به گفته وی، خوشبختانه امروز در کشور به همزبانی مشترکی بین دستگاه‌ها رسیده‌ایم. همه دستگاه‌ها به این موضوع اذعان دارند که روشهای ضربتی و دفعی برای حل مسئله کودکان کار جوابگو نیست و باید مدلهای عمیق مددکارانه و خانواده محور را پیش گرفت.

علیگو خاطرنشان کرد: در همین راستا اقدامات خوبی انجام شده و جلسات استانداری‌ها شکل گرفته است و سازمان بهزیستی برنامه «اقدام و عمل» آماده کرده است که با رویکرد مددکارانه طراحی شده و تلاش می‌کند تا با روشهای مستمر و طراحی حمایتهای اجتماعی و شکل گیری الگوهای خانواده محور و با استفاده از ظرفیتهای گروه‌های مردمی مسئله کودکان کار و خیابان را تا حد مطلوبی ساماندهی کنیم.

تجهیز مراکز به دستگاه سنجش عنبیه برای شناسایی کودکان کار و خیابان

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر ورودی اتباع غیرقانونی در کشور بسیار قابل توجه است، گفت: در برنامه اقدام و عمل یکی از کارهای مهم، تجهیز مراکز و مجموعه‌ها به دستگاه سنجش عنبیه است تا بتوان از طریق شاخص‌های بیومتریک این افراد را شناسایی و کددار کرد. این موضوع کمک می‌کند تا این کودکان را به صورت سیستماتیک شناسایی و در مجموعه بانک اطلاعاتی، اطلاعات آنها را داشته باشیم که بتوانیم خدمات را به طور مستمر ارائه کنیم.

بدلیل عم کنترل ورود کودکان به خیابان، اقدامات بهزیستی برای کاهش این کودکان بی‌نتیجه است

مدیرکل امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه برنامه اقدام و عمل را در سال ۹۹ فقط در سطح استان تهران و سپس در سال ۱۴۰۰ در ۱۳ استان اجرا کردیم و در سال ۱۴۰۱ در تمام استانهای کشور اجرا خواهیم کرد، گفت: این برنامه ۶ گام اصلی دارد که همه آنها براساس مدلهای دوست دار کودک طراحی شده است و تلاش می‌کند تا خانواده این کودکان به نتیجه مطلوب برسند. انتظار نظری ما از این برنامه باید کاهش ۵۰ درصدی کودکان کار و خیابان باشد، اما در واقع این نتیجه حاصل نمی‌شود و یکی از دلایل آن این است که هر اقدامی که در سطح خیابان با همکاری گروه‌های مردمی انجام می‌دهیم نتیجه آن قابل مشاهده نیست زیرا ورودی‌های ما کنترل نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: در برنامه سال ۹۹، خانواده‌های تحت پوشش دیگر کودکانشان را به خیابان نمی‌فرستادند، اما باز هم خیابان پر (از کودکان) بود. ما در پروژه‌ای که از بین ۱۰۰۰ نفر داشتیم فقط ۲۴ نفر دوباره کودکانشان در سطح خیابان حضور داشتند و این نشان می‌دهد برنامه درست عمل کرده اما یکی از دلایل اینکه خیابان خالی نشده این است که این فرآیند، فرایندی نیست که تنها سازمان بهزیستی کار کند و لازم است دستگاه‌های متعدد و اقداماتی به عنوان اقدامات پیشگیرانه مانند کنترل مرزها و توجه به اتباع و دارای اوراق هویتی شدن اتباع مد نظر قرار گیرد.

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به دیگر اقدامات بهزیستی در زمینه کودکان کار و خیابان، توضیح داد: در سال جاری به غیر از برنامه اقدام و عمل و ایجاد مراکز غیردولتی شبانه‌روزی که سعی می‌کنیم تا پایان سال بخش اعظمی از استان‌ها دارای این مراکز باشند تا ظرفیت‌های ‌آموزشی و حمایتی بیشتر به این کودکان تقدیم کنیم، یکی دیگر از برنامه‌های ما اجرای یک برنامه ملی با حضور تمام ان جی اوهای علاقه‌مند و دلسوز است.

وی گفت: این برنامه دو روزه طراحی شده و روز اول کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های مشاوره‌ای با ان جی اوها و حلقه‌های میانی مردم پایه فعال در حوزه کودکان کار و خیابان برگزار می‌شود و روز دوم به پنل‌های تخصصی در موضوع کودکان کار و خیابان و زباله‌گردی و موضوعات مرتبط اختصاص می‌یابد.

مدیرکل امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بر توجه ویژه به کارگاههایی که از کار کودک به دلیل ارزان قیمت بودن سو استفاده می‌کنند اشاره و تاکید کرد: ما نمی‌گوییم کودک کار مهارتی یاد نگیرد، اما نباید کار کودک به کودکی و فرآیند کودکی او لطمه وارد کند و نباید منجر به بازماندگی از تحصیل و آسیب‌های مضاعف شود، لذا نظارت بر کار کودکان در کارگاه‌ها بسیار مهم است و مطالبه ما ممنوعیت کار (برای کودکان زیر ۱۵ سال و ایرانی و اتباع فرقی نمی‌کند) در کارگاه‌هاست و این ممنوعیت باید اجرا و با کارگاه‌های متخلف برخورد جدی شود.

 

روز جهانی منع کار کودک؛ گزارش مدیر کل آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی

روز جهانی منع کار کودک؛ گزارش مدیر کل آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی

خبرگزاری هرانا ـ محمود علیگو، مدیر کل آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به مناسبت فرارسیدن روز جهانی منع کار کودک با شعار «منع کار کودک با حمایت های اجتماعی خانواده محور از طریق حلقه های میانی» به تشریح چالش ها و دست آوردهای این نهاد در حوزه مقابله با کار کودکان پرداخت.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، محمود علیگو درباره روز جهانی منع کار کودک با شعار «منع کار کودک با حمایت های اجتماعی خانواده محور از طریق حلقه های میانی» افزود: بیش از ۴۴ یا ۴۵ درصد از کودکان کار با بعد خانوار بین ۴ تا ۶ نفر هستند. این خودش بخش نگران کننده دیگری را ایجاد می کند که باید به آن توجه کرد.

وی افزود: موضوع درآمدهای کودکان کار نیز مهم است. باید به این موضوع توجه کنیم که این مدل خوبی برای کمک کردن به کودکان کار نیست.

علیگو ادامه داد: ما در سازمان بهزیستی بالغ بر ۱۴ هزار کودک را در مجموعه فعالیت های مرتبط با حوزه کودکان کار سازماندهی کرده ایم.

وی گفت: هم اکنون ۶۷ مرکز آموزشی و حمایتی داریم که این مراکز با همکاری ان جی اوها اداره میشود. اینها مجوز سازمان بهزیستی دارند. همچنین ۳۱ مرکز شبانه روزی داریم که به صورت دولتی اداره می شوند. البته ما در سازمان، دستورالعمل مراکز شبانه روزی کودکان کار و خیابان را درماده ۲۶ قانون آماده کرده ایم تا از ظرفیت ان جی اوها در نگهداری شبانه کودکان کار هم بهره مند شویم.

مدیرکل امور اسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: لازم است به این نکته اشاره کنم که مسئله کودکان کار و کار در خیابان و حتی زباله گردی هر کدام شرایط و اقدامات مداخلاتی خاص خودش را دارد. اینها یکی از جلوه های آسیب زای اجتماعی ماست. این اتفاق حاصل فرآیندهای متعدد. چه مسائل اقتصادی و چه مسائل سیاسی و فرهنگی به شدت موثر است.

علیگو یادآور شد: در موضوعات کودکان کار و زباله گردی ما سه دستگاه مسئول داریم. شهرداری ها، وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی و سازمان بهزیستی کشور. سیاست های این نهادها در مواجهه با کودکان کار بسیار مهم است و اینکه چقدر با هم هماهنگی دارند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی که در آن به سر می بریم به اینگونه است که قرارگاه هایی شکل گرفته است که در این قرارگاه ها دوستان و همکاران ما در شهرداری، وزارت کار و وزارت دادگستری به تعاملات سازنده ای رسیده اند. اینکه سیاست های ما در مواجهه با این پدیده چگونه باید باشد از مهم ترین مسائل و مدل های حل مسئله در رابطه با این معضل است.

علیگو افزود: قطع یقین توجه به حلقه های میانی، ان جی اوها، گروه های مردمی و گروه های جهادی و گروه هایی که دولتی نیستند و از بطن مردم بیرون آمده اند از روش ها و مسیرهای حل برون رفت از این وضعیت است.

وی گفت: مسئله دوم نوع نگاه به این کودکان است. اول از همه باید بپذیریم کودکان مقصر این فرآیند نیستند و یکی از معلولین این فرآیند اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی محسوب می شوند. پس ما با کودک قصد برخورد نداریم و هر سیاستی که حاکی از برخورد با کودکان کار است قطعا سیاستی غلط است.

علیگو خاطرنشان کرد: مسئله دیگر این است نگاه ما تا زمانی که برای حل مسئله کودکان کار معطوف به خود کودک باشد و دنبال توانمندی سازی کودک می گردد منجر به نتیجه های مطلوب نخواهد شد. به این دلیل که بستر خانواده هایی که این موضوع را شکل داده همچنان پابرجاست. پس در سیاست دوم نگاه خانواده محوری در حمایت بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: برخی از طرح های مختلف در کشور ایجاد و منجر به آسیب بیشتر به کودکان شده است. ما به دنبال حمایت های اجتماعی از خانواده های کودکان کار هستیم. همچنین در کنار آن باید به توانمندسازی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بپردازیم. قطعا فرآینده های اقتصادی مهم هستند اما لزوما همه خانواده های فقیر کودکان آنها در خانواده ها حاضر نیستند.

علیگو گفت: مدل سیاست خانواده محور و در گام دوم مدل توجه به ان جی اوها بسیار مهم هستند. فراینده های سازمان بهزیستی بر اساس این الگو استوار است.

مدیرکل امور اسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: خوشبختانه در کشور به یک همزبانی بین دستگاه ها رسیده ایم. همه دستگاه ها اذعان دارند که روش های ضربتی و دفعی برای حل مسئله کودکان کار جوابگو نیست و باید مدل های عمیق و مددکارانه و البته خانواده محور را در پیش گرفت. در همین راستا اقدامات خوبی انجام شده است و جلسات استانداری در این رابطه شکل می گیرد. سازمان بهزیستی نیز برنامه اقدام و عملی را تدوین کرده است.

علیگو اضافه کرد: این برنامه با رویکرد مددکارانه طراحی شده است و برای طراحی حمایت های مستمر تلاش می کند. شکل گیری الگوهای خانواده محور نیز جزو این برنامه است. با این روش تا حد مطلوبی مسئله کودکان کار ساماندهی میشود.

وی یادآور شد: بیش از ۸۰ درصد این کودکان اتباع هستند. اما در برنامه اقدام و عمل مراکز و مجموعه ها را تجهیز می کنیم تا سنجش عنبیه را راه بیندازیم تا از طریق شاخص های بیومتریک افراد را شناسایی و کد دار کنیم. این مسئله کمک می کند تا کودکان را به صورت سیستماتیک شناسایی کنیم و در بانک اطلاعات این مشخصات را نگه می داریم. هم اکنون یکی از چالش های مهم درباره کودکان کار نداشتن اوراق هویتی است.

مدیرکل امور اسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: چالش های پیش روی حل مسئله کودکان خیابان در سه بخش قابل تقسیم بندی است که اولین بخش مرتبط با مردم است. خواهش می کنیم مردم ضمن احترام به شانیت کودکان کار حتما با رعایت اخلاق به این موضوع توجه کنند.

وی افزود: از مردم خواهش می کنیم به جای کمک به کودکان کار از طریق ان جی اوها و خیریه ها از این کودکان حمایت کنند. این کار باعث می شود این کودکان مجموعه ای از حمایت ها را دریافت کنند. با کمک نقدی به کودکان تنها بخشی از نیازهای روزانه آنها رفع می شود. اما ان جی اوها از طریق حمایت ها و همکاری با دستگاه ها نتایج بهتری را رقم بزنند.

علیگو ادامه داد: از دیگر چالش های این حوزه ارتباطی است که بین دستگاه ها وجود دارد، در واقع خلایی در این باره می بینیم. به طور نمونه موضوع اتباع یکی از موضوعاتی است که اهمیت زیادی دارد. مسئولیت اتباع غیرقانونی مشخص نیست و نمی دانیم چه کسانی مسئولیت این اتباع را بر عهده دارد. لازم است که سیاست های جدیدی در این باره تدوین شود.

مدیرکل امور اسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: درباره مسائل بین دستگاهی یکی از بحرانی ترین چالش ها، نگاه های سیاستی در دستگاه هاست. هم‌سیاست شدن دستگاه ها بسیار مهم است. الان در کشور وضعیت خوبی داریم اما به لحاظ مطلوب فاصله است. سه دستگاه شهرداری ، وزارت کار و بهزیستی و حتی دستگاه های دیگر مثل وزارت دادگستری با هم همسو هستند اما در کل در رابطه با موضوع کودکان کار ۱۹ دستگاه در کشور داریم و اینها باید همنگاه و هم نظر باشند تا اقدامی درست شکل بدهیم.

وی اظهار کرد: هر کدام از نکاتی که عرض کردم اگر درست انجام نشود انگار کاری انجام نشده است.

مدیرکل امور اسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: قطعا موضوع کودکان کار موضوعی چندوجهی است و نمی توانیم موضوع را به فرهنگ و سیاست و یا اقتصاد تقلیل بدهیم. حتما لازم است تمام جنبه ها را با هم ببینیم و به مدل های بین المللی توجه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی گوییم کودک نباید مهارت یاد بگیرد اما هیچ کاری نباید به کودکی یک فرد آسیب بزند و یا جلوی تحصیل او را بگیرد. این موضوع بسیار اهمیت دارد. نظارت بر کودکان در کارگاه ها بسیار مهم است. مطالبه ما ممنوعیت کودکان زیر ۱۵ سال چه ایرانی و چه اتباع است. این ممنوعیت باید اجرا شود و با کارگاه های متخلف هم باید برخورد شود.

علیگو یادآور شد: در هنگام تصویب بودجه و منابع مالی برای حوزه کودکان کار این مسئله مدنظر قرار نمی گیرد که این کودکان در شرایطی به خیابان ها می آیند که از یک خانواده هستند و خانواده های آنان معمولا مورد توجه قرار نمی گیرند. این کودکان بسیار زیاد هستند و ۵۰ درصد از آنها از خانواده های بالای ۴ نفر هستند. منابع مالی باید حمایت حداکثری از یک خانواده ۵ الی ۶ نفره باشد.

مدیرکل امور اسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پایان گفت: کودکان کار نیاز به حمایت های پزشکی و رواشناسی دارند. در مراکز خود به این موضوع توجه می کنیم که مدل ما از کودکان کار زندان نیست، مدل ما حمایتی نیست. تلاش ما این است که کودک را با خانواده اش بازپیوند بدهیم.

 

بازداشت ناپدری متهم به کودک آزاری در زاهدان

بازداشت ناپدری متهم به کودک آزاری در زاهدان

خبرگزاری هرانا – سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی مرکز سیستان و بلوچستان، از بازداشت یک ناپدری متهم به کودک آزاری در شهرستان زاهدان خبر داد. به گفته وی، ویدئوی این واقعه توسط مادر کودک فیلمبرداری و در فضای مجازی منتشر شده است که پرونده وی نیز جهت تکمیل مراحل و صدور حکم، در دستور قضایی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، یک کودک توسط ناپدری خود مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی مرکز سیستان و بلوچستان در این خصوص اظهار داشت: انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر ضرب و شتم یک پسر بچه توسط ناپدری خود در شهرستان زاهدان، واکنش بسیاری از شهروندان و کاربران صفحات فضای مجازی را در پی داشت.

ابوالفضل احمدزاده افزود: رسیدگی به این موضوع در دستور کار قضایی قرار گرفت و نهایتا منجر به بازداشت متهم به کودک آزاری شد.

احمدزاده افزود: از قرار معلوم، فیلمبردار این واقعه نیز مادر کودک بوده که هم‌اکنون در چابهار حضور دارد و به دستور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، این پرونده از زاهدان به چابهار ارسال شده است تا فرایند کیفری فرد مربوطه نیز تکمیل و به صدور حکم منجر شود.

سرپرست معاونت حقوق عامه داستانی مرکز سیستان و بلوچستان ادامه داد: متهم اصلی پرونده، در توجیه رفتار خشونت آمیز خود مدعی شده است که این کودک “مرتکب عمل اشتباهی شده” و به تحریک افراد نزدیک، وی صرفا قصد داشته با اتکا به ضرب و شتم کودک، او را “اصلاح و تنبیه” کند.

براساس تعریف سازمان‌ جهانی بهداشت، هرگونه بدرفتاری فیزیکی، عاطفی، سوءاستفاده جنسی، غفلت یا رفتار همراه با بی‌توجهی یا بهره کشی که منجر به آسیب واقعی یا احتمالی به سلامت، بقاء، رشد یا کرامت کودک در زمینه‌ روابط یا مسئولیت، اعتماد یا قدرت شود، کودک آزاری محسوب می‌شود.

 

شهر مارگون به ۳ مدرسه نیاز دارد/ وجود ۶۳ مدرسه کلنگی و استیجاری در شهرستان مارگون

شهر مارگون به ۳ مدرسه نیاز دارد/ وجود ۶۳ مدرسه کلنگی و استیجاری در شهرستان مارگون
شهر مارگون به ۳ مدرسه نیاز دارد/ وجود ۶۳ مدرسه کلنگی و استیجاری در شهرستان مارگون

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان مارگون گفت: مرکز این شهرستان به سه مدرسه ابتدایی، متوسطه و کاردانش نیاز دارد.

دارا رامشگر روز پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ در نشست با خبرنگاران افزود: آموزش ۹۸ درصد مدارس این شهرستان با تدابیر اندیشیده شده و رعایت شیوه نامه های بهداشتی و انجام واکسیناسیون دانش آموزان در شرایط کرونایی به صورت حضوری بود اند.

وی اظهارکرد: با وجود شرایط کرونایی هیچ مدرسه ای در این شهرستان تعطیل نشد و معتقدیم یک روز وقفه در امر آموزش باید یک ماه جبران شود .

مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان مارگون با اشاره به اینکه ۲۲ نیرو در حوزه ستادی آموزش و پرورش مارگون مشغول به خدمت هستند، خاطرنشان کرد: سه هزار و ۱۱۵ دانش آموز در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم و کاردانش در ۱۷۷ آموزشگاه شهرستان مارگون در حال تحصیل هستند.

رامشگر با بیان اینکه در این شهرستان به ازای هر ۱۰.۶ دانش آموز ابتدایی یک دبیر و نسبت به هر ۷ دانش آموز متوسطه یک دبیر وجود دارد، تصریح کرد: همچنین به ازای هر حدود ۹ دانش آموز یک کلاس درس داریم و به ازای هر مدرسه ۱۳.۳۲ دانش آموز در این شهرستان وجود دارد.

وی ادامه داد: همه مدارس شهرستان مارگون یک شیفت و در شیفت صبح فعالیت دارند و شیفت بعدازظهر را جهت بهتر شدن آموزش و تقویت بنیه علمی دانش آموزان با برنامه ریزی صورت‌گرفته، حذف کردیم.

مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان مارگون با بیان اینکه پایه تجربی و ریاضی در شهرستان حذف شده بود، عنوان کرد: از امسال پایه تجربی در این شهرستان شروع به فعالیت کرده است.

رامشگر تصریح کرد: همچنین پژوهش‌سرای این شهرستان پس از حدود ۵ سال فعال و راه اندازی شد، یک مدرسه متوسطه دوم دخترانه و یک مدرسه متوسطه اول شهرک مارگون را نیز راه اندازی کردیم و خوابگاه شبانه روزی پسرانه شهرستان نیز امسال احیا خواهد شد.

وی با اشاره به شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل در شهرستان اظهار کرد: امسال ۱۲ دانش آموز بازمانده از تحصیل شامل چهار دختر و ۸ پسر در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم در این شهرستان شناسایی و به تحصیل بازگردانده شدند.

مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان مارگون از اخذ مجوز ۳۰ مرکز پیش دبستانی در این شهرستان خبر داد و تاکید کرد: این تعداد مرکز پیش دبستانی از مهرماه امسال شروع به کار می کنند.

رامشگر عنوان کرد: مجوز ۸ هکتار زمین برای ساخت اردوگاه و فرهنگی فرهنگیان شهرستان گرفته شده که این اردوگاه نیاز به ۳۰میلیارد تومان اعتبار دارد.

وی با بیان اینکه بالغ بر یک میلیارد تومان جهت تعمیر و نوسازی مدارس شهرستان هزینه کرده ایم، ادامه داد: ۱۵ با مدرسه با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان در این شهرستان در حال ساخت و یا ساخته شده است، کار ایجاد و ساخت سه زمین چمن مصنوعی و یک سالن ورزشی از هفته آینده شروع می شود که زمین‌های چمن مصنوعی مهر ماه امسال به بهره برداری می‌رسند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان مارگون با بیان اینکه شهر مارگون مرکز این شهرستان با چند رود جدی فضای آموزشی مواجه است، گفت: شهر مارگون به سه مدرسه ابتدایی، کاردانش و متوسطه نیاز دارد و هم اکنون یک مدرسه دخترانه این شهر با ۱۸۰ نفر دانش آموز فاقد مدرسه هستند.

رامشگر با اشاره به اینکه هم اکنون ۶۰ مدرسه کانکسی در این شهرستان وجود دارد که با ساخت ۱۰ مدرسه، این تعداد در حال تبدیل به مدرسه دائم هستند و به ۵۰ مدرسه کانکسی می رسند، افزود: شهرستان مارگون ۳۳ مدرسه استیجاری و ۳۰ مدرسه کلنگی دارد تعیین تعداد مدرسه کلنگی عمری بالای ۳۰ سال دارند و باید تخریب و بازسازی شوند.

وی اظهار کرد: آموزش و پرورش شهرستان مارگون خودروی از رده خارج دارد و هم اکنون تنها با یک خودروی پژو ۴۰۵ دارد که بیشتر امورات آموزش و پرورش این شهرستان از جمله بازدید ها، ماموریت ها و کارهای اداره با خودرو شخصی انجام می شود.

به گزارش ایسنا، مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان مارگون در این شهرستان خبر داد و بیان کرد: بیشتر مدارس این شهرستان نیمکت و صندلی معلم ندارند که نیاز به کمک در این خصوص از سوی مسئولان استانی هستیم و انتظار داریم در توزیع تجهیزات مدارس عدالت رعایت شود.

 

برگزاری آزمون توسط ترکیه در تهران برای جذب دانش‌آموزان ایرانی! + واکنش آموزش‌و‌پرورش

برگزاری آزمون توسط ترکیه در تهران برای جذب دانش‌آموزان ایرانی! + واکنش آموزش‌و‌پرورش
  • برگزاری آزمون توسط ترکیه در تهران برای جذب دانش‌آموزان ایرانی! + واکنش آموزش‌و‌پرورش

یک مؤسسه فرهنگی ترکیه با برگزاری آزمون در تهران، دانش‌آموزان ایرانی را برای تحصیل در ترکیه بورسیه می‌کند! مرکز امور بین‌الملل وزارت آموزش‌وپرورش دراین‌باره توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ اخیراً در خبری که  به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه منتشر شده است، مؤسسه فرهنگی “یونس امره” ترکیه با برگزاری آزمون در تهران، دانش‌آموزان ایرانی را برای تحصیل در دبیرستان‌های ترکیه بورسیه می‌کند!

بر اساس این خبر، اغلب این دانش‌آموزان که از مناطق محروم و دورافتاده ایران برای شرکت در آزمون به تهران آمده‌اند، برای تحصیل در دبیرستان‌های امام خطیب ترکیه رقابت می‌کنند.

در این ارتباط، مهدی فیاضی؛ رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور در نامه‌ای به اداره‌کل کنسولی وزارت امور خارجه نوشته است: “نظر به اینکه هرگونه فعالیت آموزشی غیردولتی در داخل کشور مطابق قانون تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی باید با اخذ مجوز قانونی از سازمان مدارس غیردولتی انجام شود اما بر اساس اطلاعات واصله اخیراً برخی از مؤسسات خصوصی خارجی بدون اخذ مجوز قانونی برای فعالیت آموزشی نسبت به جذب و ثبت‌نام دانش‌آموزان ایرانی در مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس کشورهای خارجی مبادرت نموده‌‌اند که این امر با منویات مقام‌ معظم رهبری در خصوص جلوگیری از فعالیت مؤسسات و مراکز آموزشی داخل کشور که موجب مهاجرت جوانان ایرانی (مهاجرفرستی) به مدارس و دانشگاه خارجی می‌شوند مغایرت دارد.

از جمله مؤسسات خارجی که هم‌اکنون در داخل کشور به‌صورت غیرقانونی و بدون اخذ مجوز نسبت به ثبت‌نام دانش‌آموزان ایرانی در مدارس کشور ترکیه فعالیت می‌کند مؤسسه “یونس امره” مستقر در تهران با کمک بنیاد معارف ترکیه است.

این مؤسسه مبادرت به برگزاری امتحان برای بورسیه دانش‌آموزان در مدارس ترکیه کرده است و با اغوای دانش‌آموزان در اقصی‌نقاط ایران آنها را به تهران فراخوانده و از میان این دانش‌آموزان نخبه، مسابقه علمی برگزار کرده و نخبه‌ترین‌ها را برای ترکیه بورسیه می‌کند که معمولاً دانش‌آموزان ایرانی به‌دلیل اغوا به مال‌باخته تبدیل می‌شوند زیرا مدارس ترکیه و دانشگاه‌های ترکیه در مقطع لیسانس هیچ برتری بر مدارس و دانشگاه‌های ایرانی ندارند اما تبلیغات یونس امره آنها را نهایتاً پس از مهاجرت به مال‌باخته تبدیل می‌کند.

لذا مستدعی است موضوع به سفارت ترکیه منعکس و از آنها خواسته شود فعالیت اعزام دانش‌آموزان ایرانی به مدارس ترکیه از طریق مؤسسه یونس امره و بنیاد معارف متوقف شود و امتحانات اخیر به دانش‌آموزان و خانواده‌های ایرانی کان‌لم‌یکن اعلام شود و با هیچ‌یک از مؤسسات ایرانی دیگر در این گونه اعزام‌های بدون مجوز دانش‌آموزان ایرانی به مدارس ترکیه همکاری ننمایند”.

۱۴۰۱ خرداد ۲۰, جمعه

ژیمناستیک جان نوجوان همدانی را گرفت

ژیمناستیک جان نوجوان همدانی را گرفت
ژیمناستیک جان نوجوان همدانی را گرفت

ایسنا/همدان مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان گفت: نوجوان همدانی حین ورزش (ژیمناستیک) بر روی بالکن منزل مسکونی بر اثر بروز حادثه و خفگی جان خود را از دست داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی پزشکی قانونی، دکتر ارتین کمالی افزود: پسر ۱۲ ساله‌ای روز گذشته_چهارشنبه ۱۸ خرداد_ در یکی از روستاهای شهر همدان (آبشینه) در حال انجام تمرینات ورزشی ژیمناستیک بود که در حین انجام یکی از حرکات گردنش بین حلقه طناب رخت آویز گیر کرد و به علت مسدود شدن مسیر تنفس و شوک وارد شده به گردن جان خود را از دست داد.

وی اضافه کرد: پس از گزارش بروز این اتفاق، حضورقاضی و پلیس در صحنه و انتقال جسد به دستور قاضی به پزشکی قانونی، انجام معاینات تخصصی پزشکان حاذق مشخص شد که مرگ این پسر نوجوان به علت خفگی ناشی از حادثه بوده است.

کمالی ادامه داد: گزارش نتیجه معاینه جسد و علت تامه مرگ در اختیار قاضی قرار گرفت همچنین جسد این نوجوان تحویل خانواده او شد.

دستگیری ربایندگان نوجوان کواری در هرمزگان

دستگیری ربایندگان نوجوان کواری در هرمزگان
دستگیری ربایندگان نوجوان کواری در هرمزگان

ایسنا/فارس فرمانده انتظامی شهرستان کوار در استان فارس از دستگیری ربایندگان نوجوان کواری در شهر بندرعباس خبر داد.

سرهنگ سیدرحمان هاشمی پنجشنبه ۱۹ خرداد به خبرنگاران گفت: اردیبهشت‌ امسال یک نوجوان ۱۴ ساله در یکی از روستاهای شهرستان کوار ربوده شد که پرونده در دستور کار ماموران پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی افزود: سرانجام با تدابیر مجموعه انتظامی و تلاش شبانه روزی کارآگاهان پلیس آگاهی، آدم‌ربایان که مطلع شده بودند پلیس به صورت شبانه‌روزی به دنبال شناسایی و دستگیری آنان است، عرصه را بر خود تنگ دیده و اجبارا فرد ربوده شده را رها کردند.

هاشمی خاطرنشان کرد: نوجوان ربوده شده بلاخره بعد از ۳۴ روز اسارت، روز دهم خرداد توسط آدم ربایان در هرمزگان رها شد.

او افزود: با توجه به حساسیت موضوع کارآگاهان پلیس آگاهی کوار مخفیگاه آدم‌ربایان در بندرعباس شناسایی کرده و با اخذ نیابت قضائی به محل اعزام و با همکاری پلیس آگاهی هرمزگان، ۲ آدم ربا که زن و شوهر بودند را در عملیاتی ضربتی دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان کوار با اشاره به اینکه آدم ربایان به دلیل اختلافات مالی با عموی فرد ربوده شده اقدام به ربودن نوجوان ۱۴ ساله کرده بودند، گفت: متهمان برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شدند.

 

کودک ۷ ساله در تصادف تریلی فوت کرد

کودک ۷ ساله در تصادف تریلی فوت کرد

کودک ۷ ساله در تصادف تریلی فوت کرد

گرمسار- سرپرست شبکه بهداشت ودرمان گرمسار، گفت: کودک هفت ساله ای که در بخش بار یک دستگاه تریلی مخفی شده بود، به دلیل تصادف در حوالی گرمسار جان خود را از دست داد.

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام قدس در جمع با خبرنگاران همزمان با بعد از ظهر چهارشنبه و به میزبانی شبکه بهداشت درمان گرمسار از فوت یک کودک هفت ساله در تصادف تریلی خبر داد و تاکید کرد: این اتفاق در حوالی گرمسار رخ داده است.

وی با بیان اینکه کامیون حامل بار اسباب بازی صبح امروز چهارشنبه با یک دستگاه تریلی تصادف می‌کند و راننده مصدوم شده بود به صورت سرپایی درمان می‌شود، افزود: در بررسی امدادگران از قسمت بار کامیون ناگهان پیکر بی جان کودکی پیدا شد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان گرمسار بیان کرد: در بررسی‌های بیشتر مشخص شد این کودک فرزند هفت ساله راننده کامیون است که بدون اطلاع پدرش برای بازی با اسباب بازی‌ها به قسمت بار خودرو رفته بوده است.

قدس با بیان اینکه تلاش برای نجات کودک بی فایده ماند، گفت: از همه رانندگان کامیون و تریلی می‌خواهیم که حتماً در هنگام حمل بار جوانب احتیاط را به شدت رعایت کنند تا شاهد تکرار چنین فجایعی نباشیم.

دستگیری قاتل بی‌رحم پسربچه ۱۰ ساله

دستگیری قاتل بی‌رحم پسربچه ۱۰ ساله

 دستگیری قاتل بی‌رحم پسربچه ۱۰ ساله

به گزارش «تابناک» به نقل از همشهری آنلاین، هفته گذشته خانواده‌ای با مراجعه به پلیس خبر از ناپدید شدن پسربچه ۱۰ساله‌شان دادند. به‌ گفته آنها، پسرشان برای بازی از مجتمع مسکونی‌شان در حوالی شهرک مسکن‌ مهر گیلاوند خارج شده و دیگر به خانه بازنگشته بود. خانواده این کودک می‌گفتند پسرشان دارای معلولیت ذهنی بود و پس از ناپدید شدن وی همه جا را دنبالش گشته اما اثری از او پیدا نکرده‌اند.

با اظهارات خانواده پسربچه گمشده، تحقیقات پلیس برای یافتن ردی از وی آغاز شد. مأموران با حضور در محل زندگی پسربچه مسیرهایی را که احتمال می‌رفت وی از آنجا عبور کرده باشد تجسس کردند و در نهایت با بررسی دوربین‌های مداربسته به سرنخ مهمی دست یافتند. فیلم‌های ضبط شده از این حکایت داشت که کمی دورتر از محل زندگی پسربچه، پسر جوانی دست او را گرفته و با خود می‌برد.

همه شواهد از این حکایت داشت که پسربچه گمشده ربوده شده و تنها مظنون پرونده همان پسر جوانی بود که همراهش بود. دستور بازداشت این مظنون صادر شد و مأموران در جریان تحقیقات گسترده موفق شدند هویت او را شناسایی کنند.

محل زندگی پسر جوان در مجتمع کناری محل زندگی پسربچه گمشده بود و در این شرایط، وی توسط مأموران دستگیر و به اداره آگاهی منتقل شد. متهم اگرچه در ابتدا تلاش می‌کرد خود را بی‌گناه معرفی کند و مدعی بود که از سرنوشت پسربچه خبر ندارد اما در نهایت اعترافات هولناکی به زبان آورد که نشان از قتل پسربچه گمشده داشت.

او اعتراف کرد که روز حادثه با دیدن پسربچه به سمت او رفته و به وی خوراکی داده و او را گول زده است. پس از آن نیز دست او را گرفته و از محل سکونتش دور کرده و در نهایت به قتل رسانده است. متهم ۱۹ساله مدعی بود که پس از ارتکاب این جنایت هولناک، جسد پسربچه را مخفیانه به حوالی شهرک جیلاردنو برده و آنجا دفن کرده است.

این در حالی بود که با پیدا شدن جسد پسربچه گمشده، آثار خفگی روی گردن او مشهود بود و با اعترافات جوان جنایتکار وی بازداشت شد و به‌گفته سردار کیومرث عزیزی، فرمانده انتظامی شرق استان تهران، تحقیقات برای مشخص شدن علت اصلی جنایت و انگیزه متهم از قتل پسربچه خردسال ادامه دارد.

۱۴۰۱ خرداد ۱۹, پنجشنبه

راز مرگ کودک ۶ ساله در میرجاوه از زبان پلیس

راز مرگ کودک ۶ ساله در میرجاوه از زبان پلیس

پلیس از راز کودک فوت‌شده در بخش ریگ ملک شهرستان میرجاوه پرده برداشت

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از شناسایی و دستگیری عامل قتل کودک ۶ ساله بخش ریگ ملک شهرستان میرجاوه خبر داد.

به گزارش مشرق، سردار احمد طاهری اظهار کرد: در پیگیری خبر پیدایش جسد کودک ۶ ساله در بخش ریگ ملک شهرستان میرجاوه با تحقیقات گسترده کارآگاهان پلیس آگاهی استان و ماموران انتظامی شهرستان میرجاوه مشخص شد، فرد مقتول با سلاح توسط فرد یا افراد ناشناس به قتل رسیده و پیکر بی جان وی در فاصله چند کیلومتری روستا رها شده است.

وی افزود: با رصد و اقدام اطلاعاتی کارآگاهان پلیس در نهایت طی چند روز تحقیقات گسترده شبانه عامل قتل این کودک شناسایی و طی هماهنگی قضایی در مخفیگاهش دستگیر شد.

سردار طاهری بیان داشت: در بازجویی‌های فنی پلیس فرد دستگیر شده در ابتدا منکر هر گونه اقدامی شد ولی با رویارویی و مواجهه با ادله و مستندات جرم لب به اعتراف گشود و با اقرار به قتل این کودک با سلاح سرد با انگیزه قبلی پرده از راز این جنایت برداشت.

فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: با کشف پرونده قتل و دستگیری عامل آن، فرد جانی برای سیر مراحل قانونی تحویل دستگاه قضایی شد.