۱۴۰۱ خرداد ۱۹, پنجشنبه

آدم‌ربایی و ضرب و جرح پسر ۱۳ ساله برای جذب فالوور

آدم‌ربایی و ضرب و جرح پسر ۱۳ ساله برای جذب فالوور

ساعت24-مرد جوانی که پسر ۱۳ ساله‌ای را در جنوب تهران ربوده و مورد ضرب و جرح قرار داده بود، دستگیر و برای تحقیقات به شعبه هشتم دادسرای جنایی منتقل شد.خرداد ماه جاری، رسیدگی به پرونده آدم‌ربایی پسر ۱۳ ساله توسط مرد جوانی در جنوب تهران در دستور کار محمدامین تقویان، بازپرس شعبه هشتم دادسرای امور جنایی قرار گرفت.

مرد جوانی که پسر ۱۳ ساله‌ای را در جنوب تهران ربوده و مورد ضرب و جرح قرار داده بود، دستگیر و برای تحقیقات به شعبه هشتم دادسرای جنایی منتقل شد.خرداد ماه جاری، رسیدگی به پرونده آدم‌ربایی پسر ۱۳ ساله توسط مرد جوانی در جنوب تهران در دستور کار محمدامین تقویان، بازپرس شعبه هشتم دادسرای امور جنایی قرار گرفت.

در گام نخست مشخص شد، مرد جوان، پسر ۱۳ ساله را با موتورسیکلت ربوده و به دو پارک بزرگ در تهران برده و در آنجا وی را هدف ضرب و جرح قرار داده است.

تحقیقات بیشتر بازپرس پرونده نشان داد، متهم پس از ضرب و جرح پسر جوان، خانوده‌اش را تهدید به مرگ کرده و اقدامات خود را برای جذب فالوور در فضای مجازی منتشر کرده است!

بررسی‌های بیشتر مشخص کرد، متهم در محل سکونت پسر جوان به دروغ ادعا داشته وی را مورد آزار و اذیت قرار داده است.

بررسی‌ها ادامه داشت تا اینکه دوشنبه ۱۶ خرداد ماه، متهم برای تحقیقات اولیه به شعبه هشتم دادسرای امور جنایی منتقل شد؛ روند قضایی پرونده در شعبه هشتم دادسرای امور جنایی ادامه دارد و متهم برای تحقیقات بیشتر در اختیار کارآگاهان پلیس قرار گرفت.

چالش‌های تقنینی، نظارتی و اجرایی تحصیل کودکان مهاجر در ایران

چالش‌های تقنینی، نظارتی و اجرایی تحصیل کودکان مهاجر در ایران
چالش‌های تقنینی، نظارتی و اجرایی تحصیل کودکان مهاجر در ایران

دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی تحصیل کودکان مهاجر در ایران از منظر چالش های تقنینی، نظارتی و اجرایی پرداخته و راهکارهای پیشنهادی خود را هم ارائه کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در این گزارش آمده: تعداد دانش آموزان غیرایرانی ثبت نام شده در مدارس کشور ایران از سال ۱۳۸۵، با شیبی ثابت رو به افزایش بوده است. در سال تحصیلی ۱۳۹۹ـ ۱۳۹۸ بیش از ۵۰۳ هزار دانش آموز اتباع غیرایرانی در بیش از ۲۸ هزار مدرسه ایرانی سراسر کشور ثبت نام شده بودند. این در حالی است که همواره سیاست های متفاوتی در طول ۴۰ سال اخیر درخصوص نحوه مواجهه با دانش آموزان اتباع، اعم از پذیرش یا عدم پذیرش آنها، رایگان بودن تحصیل آنها، شرایط تحصیل کودکان اتباع در نسبت با مسائل اقامتی ایشان و مانند آن، اتخاذ شده است.

در این گزارش تصریح شده: سیاست های پیرامون مسئله تحصیل اتباع همواره متأثر از سیاست های کلی دولت درخصوص اتباع افغانستانی (به دلیل غلبه تعداد اتباع این کشور نسبت به سایر کشورها در ایران) بوده است. از یک سو، در ایران خدمات آموزشی به اتباع قانونی به شکلی سخاوتمندانه ارائه می شود و از سوی دیگر، به دلیل حضور حدود دو میلیون نفر مهاجر غیرقانونی، موانع متعددی پیش روی این کودکان قرار دارد.

در این گزارش با بیان اینکه می توان گفت همواره دو قطب مخالف در مسئله مهاجران افغانستانی به ایران در سطح سیاستگذاری وجود داشته است، آمده: نگاه تهدیدمحور با محوریت سیاست های بازگشت مهاجران و بار مالی آموزش اتباع افغانستانی برای دولت ایران و نگاه فرصت محور جهت اشاعه فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در منطقه و به ویژه درخصوص مهاجران قانونی و همچنین پس از انتشار فرمان رهبری.

در ادامه این گزارش بیان شده: پیش از انتشار فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر حق تحصیل همه کودکان مهاجر حاضر در ایران در سال ۱۳۹۴، تنها دانش آموزان دارای مدرک اقامت قانونی با پرداخت هزینه های تحصیل حق تحصیل در مدارس ایران را داشتند. این فرمان نقطه عطفی در تاریخ تحصیل کودکان مهاجر در ایران بود که سه تغییر را موجب شد؛ رایگان شدن حضور دانش آموزان مهاجر در مدارس دولتی ایران، فراهم شدن امکان تحصیل کودکان مهاجر غیرقانونی و بدون مدرک، تعیین تکلیف مدارس خودگردان (مدارسی که مهاجران حاضر در ایران ایجاد و مدیریت می کردند).

چالش های تحصیل کودکان مهاجر در ایران

در ادامه این گزارش چالش های تحصیل کودکان مهاجر در ایران تشریح شده و آمده: تحصیل کودکان مهاجر در مدارس ایران با چالش های مختلفی روبه رو است. چالش های قانونی و اجرایی از جمله این چالش ها است. نبود روال مشخص و پایدار در آیین نامه های داخلی پیرامون ثبت نام کودکان بدون مدرک و عدم ثبت نام آنان در برخی موارد، اجرای سلیقه ای قوانین و آیین نامه ها در مدارس و عدم نظارت کافی و تبدیل شدن نقصان قانونی به ناکارآمدی اجرایی در زمینه ورود و اقامت مهاجران و تبدیل حق تحصیل کودکان به دستاویز و مدرکی جهت اقامت خانواده از چالش هایی است که ذیل این چالش کلی قرار می گیرند.

چالش های فرهنگی در این گزارش هم مورد تاکید قرار گرفته و در توضیح این چالش آمده: مطالبه جداسازی کلاس های درس در سطوح بالای تصمیم گیری کشور، نبود محتوای آموزشی متناسب با همزیستی کودکان ایرانی و مهاجر در کنار هم در مدارس، عدم بازآموزی کادر آموزشی و اجرایی مدارس و عدم اهتمام به تحصیل دختران مهاجر در برخی مناطق از جمله چالش های فرهنگی است.

در توضیح چالش های اقتصادی هم بیان شده: ضعف جدی وضعیت معیشتی خانواده های مهاجر و ضرورت اشتغال به کار کودکان مهاجر برای تأمین نیازهای خانواده، تنگنای اقتصادی خانواده برای ثبت نام چند فرزند در مدرسه و ایجاد هزینه های ناپیدای زندگی مهاجران در ایران از جمله چالش های اقتصادی است.

حاشیه نشینی جمعیت مهاجران در کشور، ناپایداری حضور مهاجران در ایران و حضور بدون چشم انداز آنان در ایران، ذهنیت منفی مهاجران از موطن شان، فقدان همبستگی بین نهاد آموزش و سایر نهادهای خدمت رسان به مهاجران، ذهنیت و مواجهه مهاجران و جامعه ایرانی به صورت متقابل و همچنین وجود ابهامات فراوان درخصوص وضعیت مهاجران در ایران از چالش های اجتماعی است که در گزارش مرکز پزوهش های مجلس شورای اسلامی مورد توجه قرار گرفته است.

جمعیت مهاجران بازمانده از تحصیل در نسل دوم و سوم مستعد بزهکاری به واسطه محرومیت اجتماعی و بازنمایی منفی از مهاجران طرد شده از مدارس در رسانه های بیگانه هم از چالش های امنیتی این مسئله است.

پیشنهادات مرکز پژوهش ها

در ادامه گزارش مرکز پزوهش های مجلس آمده: برای مدیریت چالش های گفته شده و کاهش آثار منفی این چالش ها و افزایش فرصت های حاصل از فرمان رهبری مبنی بر حق تحصیل همه کودکان مهاجر حاضر در ایران، این گزارش پیشنهادهای تقنینی، نظارتی و اجرایی زیر را ارائه داده است: (لازم است تأکید شود که هریک از پیشنهادهای اجرایی نیز در صورت پایداری وضعیت تحصیل کودکان در قالب پیشنهادهای تقنینی و نظارتی، قابلیت تبدیل به یک مطالبه نظارتی را داراست).

تدوین قانون ادغام اجتماعی اتباع و تأکید بر یک سرفصل ذیل آن درخصوص تحصیل کودکان پیشنهاد تقنینی گزارش حاضر و پیگیری نظارتی از دولت در مورد کیفیت و کمیت وضعیت اجرای فرمان رهبری درخصوص تحصیل کودکان مهاجر برای جلوگیری از تفسیرهای شخصی و پایدارسازی روند اجرای آن . پیگیری نظارتی از دولت برای در اولویت قرار دادن برگزاری سریع و گسترده دوره های آموزشی برای مدیران، کادر و معلمان مدارس پذیرنده مهاجران با هدف اشاعۀ پروتکل ها و استانداردسازی رفتار با مهاجران و کودکان مهاجر در قالب آیین نامه های داخلی آموزش وپرورش از پیشنهادهای نظارتی مدنظر این گزارش است.

پیشنهادهای اجرایی هم در گزارش مرکز پژوهش ها مورد توجه قرار گرفته و در این زمینه آمده: تدارک تشکیل کمیته یا کارگروه ویژه در ادارات کل آموزش وپرورش استان ها برای بررسی موارد خاص تحصیل مهاجران و جلوگیری از اعمال سلایق شخصی در موارد گوناگون، فعال سازی ظرفیت های فعالان افغانستانی برای تأسیس مدارس خودگردان به ویژه به عنوان اولین پایگاه ادغام دانش آموزان مهاجر برای ورود به مدارس ایرانی با محتوای درسی استاندارد و تحت نظارت مستقیم وزارت آموزش و پرورش، عدم جداسازی اجباری دانش آموزان ایرانی و افغانستانی در مدارس و جلوگیری از جدا کردن اجباری شیفت دانش آموزان مهاجر از شیفت دانش آموزان ایرانی در مدارس دو شیفته و اولویت تحصیل این دو گروه در کنار هم و در کلاس های مشترک و در شیفت های یکسان در قالب آیین نامه های داخلی آموزش وپرورش از جمله این پیشنهادات است.

همچنین توسعه آموزش مجازی برای کودکان اتباع بازمانده از تحصیل، لزوم تولید محتوای آموزشی در کتاب های درسی درخصوص معرفی و شناخت حوزه تمدنی ایران در محدوده ای از هندوستان، افغانستان، پاکستان و کشورهای آسیای میانه (تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و قزاقستان) و حوزه جغرافیایی قفقاز (آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) و همچنین دوران اسلامی به منظور آشناسازی هم زمان دانش آموزان ایرانی و مهاجر درخصوص ارتباطات فرهنگی وثیق کشورها در گذشته با محوریت چهره ها و مفاخر تاریخی ایران فرهنگی، تولید محتوای آموزشی در کتاب های درسی جاری کشور با موضوع توجه به مهاجران و پذیرش اختلاف ها و دعوت به وحدت کودکان ایرانی با مهاجران با محوریت تعمیق فرهنگ اخوت اسلامی، برقراری ارتباط سازمانی میان خیریه ها و مدارس با هدف رفع کمبودهای ضروری دانش آموزان مهاجر از دیگر پیشنهادات اجرایی است.

در ادامه پیشنهادات اجرایی این گزارش آمده: توجه به آموزش های مهارتی، فنی و هنرستانی در مدارس دارای سرانه بالای مهاجران با هدف توسعه اشتغال سالم،  سرمایه گذاری در حوزه بازنمایی رسانه ای حضور دانش آموزان مهاجر در ایران و روایت داستان های واقعی تحصیل آنان در مدارس ایران در سطح بین المللی جهت ایجاد تصویر مثبت از ایران در جهان و افزایش جذب کمک های بین المللی هم باید مورد توجه قرار گیرد.

 

مامور پلیس‌راه زنجان؛ فرشته نجات کودک ۷ ساله

مامور پلیس‌راه زنجان؛ فرشته نجات کودک ۷ ساله
 مامور پلیس‌راه زنجان؛ فرشته نجات کودک ۷ ساله

ایسنا/زنجان کودک ۷ ساله ای که پس از وقوع سانحه رانندگی و ایجاد لخته خون در گلویش در آستانه خفگی و مرگ قرار داشت با حضور به موقع یکی از کارشناسان پلیس‌راه از مرگ نجات یافت.

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه خبری پلیس، فرمانده پاسگاه پلیس‌راه اتوبان زنجان – تبریز در خصوص اقدام خود و نجات جان کودک ۷ ساله‌، گفت: از وقوع حادثه تصادف در اتوبان زنجان – تبریز در کیلومتر ۱۹ و برخورد یک دستگاه کامیون با تریلر در جاده مطلع شدم.

سرهنگ ایمان‌علی حسینی افزود: با مشاهده این صحنه خود را به خودروی آسیب دیده رسانده و مشاهده کردم با برخورد دو دستگاه خودرو، دو سرنشین آن‌ها که یکی از مصدومان دختر بچه ۷ ساله‌ای بود، بی‌هوش شده است.

وی تصریح کرد: با بررسی وضعیت دختر بچه ۷ ساله متوجه شدم نفس نمی‌کشد اما خوشبختانه هنوز نبض داشت و با توجه به تجربیات گذشته حدس زدم که ممکن است راه تنفسی‌اش مسدود شده باشد.

این مامور وظیفه‌شناس پلیس‌راه ادامه داد: از آنجایی که ممکن بود تا زمان رسیدن نیروهای اورژانس زمان برای نجات جان کودک از دست برود، ابتدا دهان کودک را باز کردم که متوجه شدم مقدار زیادی خون در گلوی او جمع شده و حالت لخته پیدا کرده است و پس از آن، کودک را به آرامی به پهلو برگردانده و سر کودک را به سمت پایین قرار دادم که همین باعث شد لخته‌های خون از دهانش خارج شود.

وی یادآور شد: پس از خارج شدن لخته‌های خون و باز شدن مجاری تنفسی، کودک شروع به نفس کشیدن کرد و سپس به گریه افتاد و پس از آن متوجه شدم خوشبختانه خطر رفع شده و کودک نجات پیدا کرده است.

گفتنی است، پس از بهبودی نسبی مصدوم، والدین کودک به همراه فرزندشان در پاسگاه پلیس‌راه اتوبان زنجان – تبریز حضور یافته و از عملکرد پلیس‌راه قدردانی کردند.

 

قتل هولناک فرزند ۵ ساله و مادرخانم در فریدونکنار

قتل هولناک فرزند ۵ ساله و مادرخانم در فریدونکنار
قتل هولناک فرزند ۵ ساله و مادرخانم در فریدونکنار

ایسنا/مازندران دادستان عمومی و انقلاب فریدونکنار از اعترافات هولناک یک قاتل روانی به قتل مادرخانم و کودک ۵ ساله خویش خبر داد.

علیرضا برخور در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: به دنبال مرگ مشکوک زن میانسال در ویلای خزرشهر شمالی در ۱۱ خرداد ماه با دستور قضایی و تلاش مامورین آگاهی فریدونکنار بلافاصله و در ساعات اولیه و بازبینی فیلم دوربین‌های مداربسته متهم (الف-ص) که داماد متوفی است شناسایی و دستگیر و پس از انجام تحقیقات قضایی و انتظامی به ارتکاب قتل متوفی (مادر خانم) با استفاده از سموم در مواد غذایی و داروهای غیرمجاز اعتراف کرد.

وی افزود: همچنین همسر و خواهرخانم متهم  نیز در اثر خوردن غذای سمی و داروهای غیرمجاز مسموم و بیهوش شدند که پس از بستری در بیمارستان و اقدامات درمانی بهبودی نسبی یافتند.

دادستان عمومی و انقلاب فریدونکنار تصریح کرد: ضمنا متهم در بازجویی و تحقیقات قضایی و انتظامی اعتراف کرده که فرزند ۵ ساله خویش را از ویلا خزرشهر خارج و پس از بیهوشی کودک با رفتار غیر انسانی اقدام به سوزاندن کودک نموده است.

برخور گفت: جسد سوخته کودک در کنار منزل مادربزرگش (متوفی) در شهر امیرکلا بابل کشف شد و متهم پس از تکمیل تحقیقات قضایی با صدور قرار بازداشت موقت بازپرسی، روانه زندان گردید.

 

جزئیات آموزش زبان فرانسه در مدارس از مهر ماه | محتوای درسی آموزش روسی، اسپانیایی و آلمانی هم آماده است

جزئیات آموزش زبان فرانسه در مدارس از مهر ماه | محتوای درسی آموزش روسی، اسپانیایی و آلمانی هم آماده است
مدرسه

به گزارش همشهری آنلاین، احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش درباره راهکارهای جبرانی و تقویت دروس در مدارس غیردولتی با توجه به غیرحضوری برگزار شدن چندماه ابتدایی کلاس‌های درس اظهار کرد: این موضوع را چه در مقطع ابتدایی و چه متوسطه به خود مدارس واگذار کرده‌ایم که با توجه به کارنامه و بررسی‌هایی که انجام می‌دهند، اگر دانش‌آموزی مشکل داشت دوره‌های آموزشی برای وی برگزار و عقبماندگی‌های درسی‌اش را جبران کنند.

وی همچنین درباره شهریه مدارس غیردولتی گفت: یک تفاوت مهم در تعیین شهریه امسال این است که ۳۵ درصد از سهم شهریه در الگوی تعیین شهریه را به سند تحول بنیادین و رویکردهای فرهنگی و تربیتی دانش آموزان اختصاص دادیم و شهریه هر مدرسه متناسب با الگوی تعیین شهریه و عملکردش مشخص و در نیمه دوم خردادماه اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: امسال میزان افزایش شهریه به صورت درصدی اعلام نمی‌شود و شهریه در هر مدرسه با توجه به عملکرد و متناسب با الگو، متفاوت خواهد بود.

محمودزاده درباره آموزش زبان‌های خارجی در مدارس غیردولتی نیز توضیح داد و گفت:‌ تنوع در آموزش زبان‌های خارجی و رفع انحصار زبان انگلیسی از جمله مطالبات مهم مقام معظم رهبری در سنوات گذشته بوده است. در همین راستا تصمیم بر آن شد که در مدارس غیردولتی این کار را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز اعلام آمادگی کرده و گفتند که محتوای درسی آموزش زبان‌هایی چون فرانسه، اسپانیایی، آلمانی و روسی آماده است که به نظر می‌رسد از میان آنها بتوانیم به صورت آزمایشی و از مهر امسال آموزش زبان فرانسه را داشته باشیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: پیشنهاد ما انتخاب یک مدرسه در هر استان است که البته هنوز قطعی و نهایی نشده است. ظاهرا برنامه‌ریزی‌هایی در حال انجام است تا این اتفاق در برخی مدارس دولتی نیز رخ دهد.

 

۱۴۰۱ خرداد ۱۸, چهارشنبه

“ستون فقرات” و “گردن” کودکان‌کار در معرض آسیب‌های جبران‌ناپذیر مادام‌العمر

“ستون فقرات” و “گردن” کودکان‌کار در معرض آسیب‌های جبران‌ناپذیر مادام‌العمر
"ستون فقرات" و "گردن" کودکان‌کار در معرض آسیب‌های جبران‌ناپذیر مادام‌العمر

ایسنا/همدان یک متخصص کودکان اعلام کرد: با توجه به اینکه تمام اجزای بدن کودکان در حال رشد بسیار بیشتر در معرض آسیب قرار دارد، متأسفانه کودکان کار از ناحیه ارگان های مختلف به ویژه در ناحیه ستون فقرات و گردن می توانند آسیب های جبران ناپذیر مادام العمری ببینند.

دکتر نصرالله پزشکی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کودکان کار مجموعه مشکلاتی دارند که بهم پیوسته هستند و بررسی جداگانه آنها بسیار مشکل است، اظهار کرد: مشکلات جسمی نمی تواند جدای از مجموعه مشکلات روحی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و بسیاری دیگر از مشکلات باشد چراکه بر هم تأثیرگذارند.

وی ادامه داد: در رابطه با مشکلات جسمی کودکان کار باید درنظر داشت که متأسفانه آنها از زمینه های بسیار آسیب زا و منفی و در خانواده هایی هستند که اعتیاد، کودک آزاری و سوءتغذیه در آن وجود دارد و اینکه تقسیم بندی کنیم کدام یک از آسیب هایی که می ببیند و اثراتی که بر روی آنها گذاشته شده ناشی از خانواده یا محیط اجتماعی است که در آن رشد کرده اند یا ناشی از کار کردن در محیط های نامناسب استرس زا و پرفشار، یک مقدار مشکل است اما در مجموع اینها بچه هایی هستند که در خطر آسیب های جسمی و روحی بسیار بالایی نسبت به سایر کودکان قرار دارند.

پزشکی خاطرنشان کرد: بسته به محیطی که این کودکان در آنجا کار می کنند آسیب های جسمی می تواند مانند سایر آسیب ها متفاوت باشد؛ مثلاً کودکانی که در خیابان سر چهارراه ها کار می کنند با کودکانی که در کارگاه ها و در فضای بسته با تهویه کم هستند یا با کودکانی که در آجرپزی ها در محیط باز اما با کارهای سنگین و بارهای سنگین فعالیت دارند، متفاوت است به طوریکه این نوع کارها می تواند آسیب های فیزیکی و جسمی متفاوتی به این کودکان وارد کند.

وی یادآور شد: نکته بسیار مهمی که شاید کمتر به مشکلات جسمی و بحث توانمندی های جسمی کودکان کار مربوط باشد و بیشتر به مسائل روانی و اجتماعی آنها ارتباط دارد این است که این کودکان اساساً کودکی نمی کنند و این موضوع می تواند عوارض و عواقب بسیار عمیق مادام العمر داشته باشد، این کودکان بازی نمی کنند و در معرض شادی و هیجان های کودکی قرار نمی گیرند، در عوض در محیط کار در مقابل استرس ها و فشارهایی قرار می گیرند که مناسب سن آنها نیست و مغز، روح و روانشان آمادگی برخورد با آن را ندارد، این موضوع از این نظر بسیار مهم است که رشد جسمی مغز هم در رابطه با تجارب کودکی تغییر می کند و این تجارب می تواند اثرات بسیار عمیقی در رشد مغز و در نتیجه توانمندی های ذهنی و حرکتی بعدی آنها بگذارد و علاوه بر مشکلات جسمی، آنها را مستعد بسیاری از ناهنجاری های روانی و اجتماعی کند.

این متخصص کودکان در ادامه بیان کرد: این کودکان چه به زمینه خانوادگی که در آن زندگی می کنند و چه محیط های کار به شدت در معرض کودک آزاری های جسمی و جنسی هستند و تمام آسیب های فیزیکی و روحی که در این کودک آزاری ها بر کودکان مترتب است، برای این کودکان به میزان بسیار بالاتری وجود دارد چراکه آنها در یک زمینه منفی، پرفشار و پراسترس دچار این آسیب ها می شوند و بنابراین آسیب های ناشی از کودک آزاری یکی از قسمت های بسیار مهم آسیب های جسمی و روانی کودکان کار است.

وی به آسیب های خاص و ویژه کودکان کار اشاره و مطرح کرد: کودکانی که در محیط خیابان و سر چهارراه ها کار می کنند به طور مداوم و ساعت های طولانی در معرض آلاینده ها با غلظت بالا هستند به ویژه آلاینده های ناشی از سوخت بنزین و سایر مواد سوختنی در خودروها که می تواند منجر به مشکلات تنفسی درازمدت و حتی مادام العمر و مسمومیت با بعضی مواد آلاینده همچون سرب شود.

پزشکی ادامه داد: کودکانی که زباله گردی می کنند و به دنبال جمع آوری زباله هستند مشخص است که در معرض انواع و اقسام آلودگی های میکروبی و عفونی بوده و متأسفانه به همین علت میزان ابتلا به بیماری های خطرناک عفونی در این افراد بسیار بالاست و همراه با این قضیه، به علت سوءتغذیه و کمبودهای اساسی که این کودکان هم به خاطر وضعیت خانوادگی و هم محیط های کار که در معرضش هستند، سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و این بیماری ها می تواند در آنها شدیدتر و با عواقب جسمی پایدارتر و حتی با کشندگی بالاتری همراه باشد.

وی در پاسخ به این نگرش مردم که کودکان کار در برابر بیماری ها مقاومت بدنی بالایی دارند، گفت: خیر، کودکان کار هیچ مقاومت بیشتری در مقابل بیماری ها ندارند و متأسفانه به علت موارد ذکر شده، مقاومتشان پایین تر هم است.

این متخصص کودکان خاطرنشان کرد: کودکانی که در محیط هایی کار می کنند که مجبور به حمل بارهای سنگین هستند، مانند کودکانی که در کوره پزخانه ها کار می کنند یا حتی در کارگاه های خانوادگی و همراه با خانواده مشغول به کار هستند به طوریکه کودکان در مراحلی از زندگی خود دچار احساس و هیجاناتی هستند که دوست دارند همپای کودکان دیگر و کودکان بزرگتر کار کنند و این می تواند فشار بیشتری به آنها وارد کند و غضروف ها، استخوان بندی، عضلات و تمام اجزای بدنشان که در حال رشد است، بسیار بیشتر در معرض آسیب قرار دارد.

وی اضافه کرد: اساساً هر ارگان در حال رشدی آسیب پذیری بالاتری دارد و متأسفانه کودکان کار از ناحیه ارگان های مختلف به ویژه در ناحیه ستون فقرات و گردن می توانند آسیب های جبران ناپذیر مادام العمری ببینند.

پزشکی در مورد ضرورت توجه به تغذیه و بهداشت کودکان کار اظهار کرد: کودکان کار در نظر ما کودکان با نیازهای ویژه هستند چراکه هر کودکی که علاوه بر مراقبت های معمول، نیاز به مراقبت های خاص دیگری داشته باشد، به عنوان کودکان با نیازهای ویژه محسوب می شود، منتها بحث این است که منشأ کار کودکان چیست و چگونه می توان کار کودکان را از بین برد؟ و این توجه به تغذیه و بهداشت کودکان را بتوان در کنار توجه به تغذیه و بهداشت کودکان با نیازهای ویژه و آسیب پذیر دائمی کرد.

 

جسد یک کودک شش ساله بلوچ پس از دو روز ناپدید شدن در شهرستان میرجاوه کشف شد.

جسد یک کودک شش ساله بلوچ پس از دو روز ناپدید شدن در شهرستان میرجاوه کشف شد.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، امروز ۱۵ خرداد ماه ۱۴۰۱، جسد یک کودک ۶ ساله بلوچ که روز جمعه ناپدید شده بود در اطراف روستای هشت شهریور بخش ریگ ملک شهرستان میرجاوه توسط مردم محلی کشف شد.

هویت این کودک ۶ ساله “محمد گمشادزهی” برادرزاده مولوی دادالله، اهل ریگ ملک شهرستان میرجاوه عنوان شده است.

گفته می‌شود این کودک روز جمعه ناپدید و توسط افراد ناشناس کشته شده و سپس جسد وی در روستای هشت شهریور بخش ریگ ملک رها شده است.

ناامنی، سرقت‌های مسلحانه و قتل و کشتار در ماه های اخیر در مناطق محتلف بلوچستان افزایش چشمگیری داشته است و برای تامین امنیت تاکنون اقدامی از سوی نیروهای نظامی و قضایی صورت نگرفته است.

براساس گزارش سالانه ۲۰۲۱ کمپین فعالین بلوچ، دستکم ۱۱۵ شهروند بلوچ توسط افراد و سارقان مسلح در مناطق بلوچ نشین ایران کشته و زخمی شده اند. در بین این کشته و زخمی شدگان، دستکم ۵ نفر کودک و ۴ تن دیگر زن بوده اند.

مرگ کودک تبعه ۸ ساله بر اثر غرق شدگی در زاینده رود

مرگ کودک تبعه ۸ ساله بر اثر غرق شدگی در زاینده رود

مرگ کودک تبعه ۸ ساله بر اثر غرق شدگی در زاینده رود

اصفهان – سخنگوی مرکز اورژانس استان اصفهان از مرگ کودک ۸ ساله تبعه خارجی به دلیل غرق شدگی در زاینده رود خبر داد.

عباس عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به حادثه غرق شدگی در اصفهان اظهار داشت: این حادثه ساعت ۱۶ به مرکز فرماندهی عملیات اورژانس استان اصفهان گزارش شده است.

وی با بیان اینکه در این حادثه کودک ۸ ساله تبعه افغان در اصفهان محدوده باغ پرندگان دچار غرق شدگی شده است، ادامه داد: برای امدادرسانی به این حادثه یک کد اورژانس اعزام شد.

سخنگوی مرکز اورژانس استان اصفهان با اشاره به اینکه این کودک به بیمارستان کاشانی منتقل شد، گفت: متأسفانه این کودک جان خود را از دست داد.

تصادف خونین یک خودرو با تانکر سوخت در گچین

تصادف خونین یک خودرو با تانکر سوخت در گچین
تصادف خونین یک خودرو با تانکر سوخت در گچین

بندرعباس – رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی هرمزگان از جان باختن ۸ عضو یک خانواده در حادثه تصادف یک دستگاه خودروی پژو با یک دستگاه تانکر خبرداد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی نیکبخت گفت: حادثه رانندگی حدود ساعت ۰۱:۳۰ بامداد در محدوده روستای گچین رخ داد و طی آن خودروی پژو با یک دستگاه تانکر برخورد می‌کند.

وی تصریح کرد: علت وقوع این سانحه دلخراش سرعت زیاد بوده خودروی پژو و خواب آلودگی راننده این خودرو بوده که موجب شده با یک دستگاه تانکر برخورد و این حادثه خونین را رقم بزند.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی هرمزگان اضافه کرد: ۸ عضو جان باخته همگی اعضای یک خانواده بودند که در خودروی پژو حضور داشتند و سه نفر از آنان بزرگسال و پنج نفر نیز کودک بودند.

حادثه متروپل مسئولان بهزیستی را به خوزستان کشاند

حادثه متروپل مسئولان بهزیستی را به خوزستان کشاند
حادثه متروپل مسئولان بهزیستی را به خوزستان کشاند

به گزارش خبرنگار مهر، در همین روزهای تعطیل نیمه خرداد، مردم خوزستان شاهد بازدید سرزده مسئولان بهزیستی به این استان بودند. این سفرها به صورت سرزده صورت گرفت و آن‌طور که محمدرضا کاظم زاده، مدیرکل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران سازمان بهزیستی کشور گفته؛ تقدیر و تشکر از تلاش‌های شبانه روزی کارکنان بهزیستی خوزستان در جریان حادثه غمبار ریزش ساختمان متروپل گویا یکی از اهداف سفر این مقام مسئول به خوزستان بوده است.

کاظم زاده، در جلسه شورای معاونین بهزیستی خوزستان که در بهزیستی آبادان برگزار شد؛ ضمن عرض تسلیت به مردم شریف خوزستان و شهرهای آبادان و خرمشهر، از تلاش‌های شبانه روزی مدیریت و کارکنان بهزیستی خوزستان در جریان حادثه غمبار ریزش ساختمان متروپل تقدیر و تشکر کرد و اعلام نمود: سازمان بهزیستی کشور آماده انجام خدمات حمایتی، روانی و اجتماعی به آسیب دیدگان حادثه ساختمان متروپل آبادان می‌باشد و در این راه از هیچ کوششی فروگذاری نخواهد کرد.

مدیر کل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران سازمان بهزیستی کشور، سپس از مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی و تیم محب بهزیستی شهرستان آبادان بازدید نمود و نحوه خدمات دهی آنان به آسیب دیدگان حادثه را بررسی و در پایان به همراه سرپرست بهزیستی خوزستان و مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان در منزل یکی از خانواده‌های قربانیان حادثه حاضر و ضمن عرض تسلیت، با آنان همدلی و همدردی کرد.

حادثه متروپل مسئولان بهزیستی را به خوزستان کشاند

بازدید سرزده از مرکز تماس ۱۴۸۰ و خانه تلاش اهواز

از سوی دیگر حجت الاسلام محمد تقی وکیل پور، مشاور معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در امور فرهنگی، در سفر به استان خوزستان، به صورت سرزده از مرکز اورژانس اجتماعی خط ۱۲۳، خط تلفنی ۱۴۸۰، مرکز مداخله در بحران و مرکز خانه تلاش بهزیستی شهرستان اهواز بازدید کرد.

وکیل پوربا همراهی محمد رضا عباسی معاون امور اجتماعی بهزیستی خوزستان در بازدید از مرکز اورژانس اجتماعی و خط تلفنی ۱۴۸۰، ضمن بررسی نحوه پاسخگویی کارشناسان خط ۱۲۳ و ارجاع به تیم سیار، و نحوه گزارش نویسی (ثبت مشخصات گزارش دهنده، چگونگی ارجاع گزارش به کارشناسان خدمات سیار، نحوه پیگیری گزارش توسط کارشناسان خدمات سیار)، به صورت میدانی از فعالیت کارشناسان تیم سیار که در مأموریت ساماندهی یک مورد کودک آزاری در پارک رشد کوی باهنر اهواز بود بازدید و ضمن حضور در محل از نزدیک با کارشناسان تیم سیار و همچنین کودک آزار دیده و نحوه ساماندهی وارجاع به مرکز کودکان گفتگو کرد.

مشاور معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در امور فرهنگی در ادامه به اتفاق معاون امور اجتماعی بهزیستی استان خوزستان و رئیس اداره بهزیستی شهرستان اهواز، از مرکز مداخله در بحران شهرستان اهواز با تعداد ۱۵ نفر پناهجو بازدید و ضمن تشکیل جلسه با کارکنان مرکز و بررسی مشکلات، در خصوص فعالیت‌های روزانه و برنامه‌های فرهنگی گفتگو کردند.

در پایان حجت الاسلام وکیل پور به اتفاق معاون امور اجتماعی بهزیستی خوزستان و رئیس بهزیستی شهرستان اهواز به صورت سرزده از مرکز خانه تلاش بهزیستی بازدید کردند و ضمن اقامه نماز جماعت, در یک نشست صمیمانه با پناهجویان، در خصوص برنامه‌های توانمند سازی و ترخیص موفق، با آنها گفتگو کردند.