۱۴۰۰ اسفند ۱۱, چهارشنبه

نقض حقوق کودکان در صفحه‌های اینستاگرامی/ گریه کن تبلیغ بگیرم

نقض حقوق کودکان در صفحه‌های اینستاگرامی/ گریه کن تبلیغ بگیرم

پسر بچه ۱۰ ساله در مدت کوتاهی توانسته تعداد زیادی فالوئر جذب کند. پدرش صفحه‌اش را اداره می‌کند و پسر به‌عنوان فودبلاگر معرفی شده است.

به گزارش شریان نیوز،«لطفاً از دختر عزیز ما حمایت کنید.» منظورش از حمایت، فالو کردنصفحه اینستاگرامی است که برای دخترش درست کرده و البته پیشنهاد دادن آن به دیگران.

دختر ۸ ساله با آن قیافه شیرین و دوست داشتنی توی ویدئو‌هایی که مادر از او ضبط کرده دارد درباره مسائل به ظاهر مهمی صحبت می‌کند، چیز‌هایی که مردم دوست دارند بشنوند، چون بهشان انرژی مثبت می‌دهد.

بعید است اصلاً معنی جمله‌هایی را که می‌گوید بداند، ولی لابد مهم نیست. مادر تصمیم گرفته از دخترش یک بلاگر بسازد و مهم‌ترین مسأله فعلاً برایش همین است. یکسری جمله به زعم خودش آموزنده از سایت‌ها و کانال‌های روانشناسی پیدا می‌کند و بچه را وا می‌دارد آن‌ها را جلوی دوربین دکلمه کند.

می‌گوید اولش خودم می‌خواستم ویدئو پر کنم، اما دیدم بچه بیشتر به چشم می‌آید و فالوئر بیشتری جمع می‌شود. مادر خیال دارد صفحه را دست یک آدم حرفه‌ای بدهد تا جذب فالوئرش بالا برود و زودتر به هدفش که گرفتن تبلیغات است برسد. حالا اینکه جمله‌های کلیشه‌ای موفقیت و تفکر مثبت قرار است چه دردی از کسی دوا کند، بماند، اما آیا لحظه‌ای پیش خودش فکر کرده با این کار دارد حقوق دختر عزیزش را نادیده می‌گیرد؟

پسر بچه ۱۰ ساله در مدت کوتاهی توانسته تعداد زیادی فالوئر جذب کند. پدرش صفحه‌اش را اداره می‌کند و پسر به‌عنوان فودبلاگر معرفی شده است. صفحه‌اش پر از فیلم‌های غذا خوردن او در رستوران‌های مختلف است. حجم زیادی از غذا هر روز روانه معده کودک می‌شود.

پسربچه حین غذا خوردن جملاتی می‌گوید که معلوم است به او دیکته شده. تکه‌های پرملات پیتزا را به دهان می‌برد و با آب و تاب از آن تعریف می‌کند. خیلی‌ها نظر می‌دهند که چقدر بامزه غذا می‌خورد و اشتهای آدم را باز می‌کند. بعضی‌ها هم نصیحتش می‌کنند که دیگر خیلی چاق شده و باید فکری برای خودش بکند.

این یکی از نوزادی برای خودش صفحه دارد، حتی قبل از به دنیا آمدنش. مادر تمام جزئیات زندگی‌اش را با فالوئر‌ها در میان می‌گذارد. صفحه پر است از عکس‌های کودک در همه حال حتی حمام کردن. بچه حالا سه ساله شده و دیگر برای خودش سری بین شاخ‌های اینستاگرام درآورده است.

دیگر تقریباً تمام پست‌های صفحه تبلیغاتی است. اولش یک متن به زبان کودکانه نوشته شده، مثلاً اینکه «سلام دوستای گلم. امروز با مامانم اومدم قنادی فلان که شیرینی‌های خیلی خوشمزه داره. اینم کیک‌های تولدش که خیلی خوبه.»

بچه به این کوچکی برای پدر و مادرش کلی درآمد کسب می‌کند و البته مادر به خودش می‌بالد که چنین فکر اقتصادی داشته و وقتش را بی خود تلف نکرده است. در یکی از پست‌ها بچه دارد گریه می‌کند و مادر می‌پرسد چی می‌خواهی؟ و بچه لابه لای گریه می‌گوید برویم فلان جا که اسم یک فروشگاه لباس کودک است و آدرسش زیر پست منشن شده. گریه ترفند خوبی برای تأثیرگذاری است.

مادر این یکی بلاگر کوچک به گفته خودش در ایام کرونا چنین فکر بکری به سرش زده است. ایده‌اش از همان وقتی به ذهنش رسید که ویدئو‌های سوتی‌های دانش‌آموزان در کلاس‌های مجازی را دید و پیش خودش گفت چرا بچه من این کار را نکند و مشهور نشود؟! وقت خوبی هم هست، چون مدرسه نمی‌رود و در خانه است و هر وقت بخواهد می‌تواند ویدئو ضبط کند. چه ویدئویی؟ دابسمش سر کلاس درس.

پسربچه به ظاهر سر کلاس مجازی است، اما ناگهان شروع می‌کند به دابسمش. جلوی دوربین آهنگ‌های مختلف یا دیالوگ فیلم‌های کمدی را دابسمش می‌کند و گاهی هم خودش جوک تعریف می‌کند. گاهی به توصیه یک کاربلد اینستاگرام مسابقه هم برگزار می‌کند و جایزه می‌گذارد.

مسابقه معمولاً جواب می‌دهد، ترفند خوبی برای فالوئرگیری است. اصلاً همین که بنویسید این پست جایزه دارد دیگر تمام است. البته جایزه‌ای در کار نیست و بچه خودش هم این را خوب می‌داند. مادر دارد از همین سن او را با ریاکاری آشنا می‌کند و البته خودش هیچ اعتقادی به این حرف‌ها ندارد و حواسش بیشتر به تعداد ویدئو‌ها و کامنت‌هایی ست که نشان می‌دهد فالوئر‌ها واقعی هستند. خدا را شکر می‌کند که بدون خریدن فالوئر توانسته اینقدر در مدت کوتاهی پیشرفت کند.

رایحه مظفریان، فعال حقوق کودکان و دانشجوی دکترای جامعه شناسی، در این رابطه این‌طور می‌گوید: «سال‌ها زمان و انرژی برده و مطالعه انجام شده تا بالاخره جامعه جهانی توانسته کنوانسیون حقوق کودکان را تصویب کند. هرگونه سوء‌استفاده ابزاری و تبلیغاتی از کودکان طبق کنوانسیون حقوق کودکان ممنوع است. حالا با ورود تکنولوژی به جامعه مدرن این اشکال ایجاد شده که با پدیده‌ای مواجه هستیم مثل کودکانی که برای تبلیغات استفاده می‌شوند در حالی که قبلاً این شکل از تبلیغات وجود نداشت. ممکن است این کار مزایایی مثل درآمدزایی و رسیدن به شهرت را به همراه داشته باشد، اما ممکن است با یک سری عوارض نیز همراه باشد. سؤال این است که آیا ما حق داریم کودکمان را بر اساس ایده و سلیقه خودمان آرایش کنیم یا به او فرمان بدهیم که کار‌هایی را که ما دوست داریم و برای تبلیغاتمان مفید است انجام دهد؟ آیا این کار واقعاً برای سرنوشت و آینده کودک مشکل ساز نمی‌شود؟ آیا انتخاب آن کودک واقعاً این است؟ چون کنوانسیون هم همیشه این را تأکید می‌کند که باید کودکان کودکی کنند. در روند اتمام کودکی، آن‌ها به یک فضایی وارد می‌شوند که می‌توانند انتخاب کنند که در آینده چه کاره شوند و چه رشته‌ای را برای تحصیل انتخاب کنند یا اینکه چه سلایق و علایقی را برای پوشش خودشان بتوانند لحاظ کنند، ولی تمام این‌ها دارد از قبل تحت کنترل والدین قرار می‌گیرد. در این شرایط دیگر نمی‌توانیم بگوییم والدین فقط تربیت کننده هستند، چون اینجا دیگر والدین کنترل‌کننده هستند یعنی آزادی عمل را به کودک نمی‌دهند. کودک دنیای دیگری را ندیده و فکر می‌کند آن دنیایی که دارد در آن تربیت می‌شود، همان دنیایی است که بقیه بچه‌ها هم دارند در آن تربیت می‌شوند. وقتی نگاه می‌کنید به والدینی که نسبت به موضوعات حقوق کودک حساس هستند، می‌بینید که حتی از انتشار تصاویر کودکانشان امتناع می‌کنند و می‌گویند شاید فرزند ما در آینده تمایلی نداشته باشد که عکسی از خودش منتشر کند پس ما این حق را نداریم که برای او پیش از رسیدن به سن ۱۸ سال تصمیم بگیریم. به هرحال در کنار مزایایی که والدین از این قبیل کار‌های تبلیغاتی می‌برند، معایب بسیاری وجود دارد که نادیده گرفته می‌شود و به آن توجهی نمی‌شود و آن‌ها همچنان به این کار ادامه می‌دهند و فکر می‌کنند که دارند در کنار درآمدزایی، شهرتی هم برای فرزندشان کسب می‌کنند.»

دنبال کننده‌های چنین صفحه‌های کودکانه‌ای شاید خیال می‌کنند دارند کمک می‌کنند کودکی به شهرت برسد و دیده شود یا اینکه تنها به خاطر اینکه آن بچه بامزه و شیرین است دوست دارند دنبالش کنند. آن‌ها شاید چندان به این نکته توجه نکنند که با این کار دارند در نقض حقوق کودک با والدینش شریک می‌شوند. والدین به اتکای همین دنبال کننده‌ها در این کار پیش می‌روند و کودک را در مسیر درآمدزایی ابزار تبلیغاتی می‌کنند. هروقت بخواهند کودکشان را می‌خندانند و هر وقت لازم باشد به گریه وادارش می‌کنند تا تبلیغ بیشتری بگیرند.

بی‌توجهی به دانش‌آموزان/ حذف سهم ورزش و سلامت دانش‌آموزی از مالیات بر ارزش افزوده

بی‌توجهی به دانش‌آموزان/ حذف سهم ورزش و سلامت دانش‌آموزی از مالیات بر ارزش افزوده

سهم ورزش و سلامت دانش‌آموزان در سال ۱۴۰۱ از محل مالیات بر ارزش افزوده صفر است و معاون وزارت آموزش و پرورش از نمایندگان مجلس تقاضای اصلاح این موضوع را دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در سال‌های اخیر، سهم اندک اعتبارات مربوط به فعالیت‌های کیفیت بخشی در بودجه وزارت آموزش و پرورش مورد نقد کارشناسان و حتی معاونان این وزارتخانه قرار گرفته است.

در سال 1400، اعتبار تخصیص یافته به ازای هر دانش‌آموز برای فعالیت‌های تربیت‌بدنی در طول یک سال حدود 39 هزار و 615 تومان و در بحث ارتقای سلامت به ازای حدود 13 میلیون دانش‌آموز معادل 15 هزار و 956 تومان بود‌.

اوضاع ورزش دانش‌آموزی در بودجه سال 1401 نیز رضایت‌بخش نیست‌.

در همین رابطه، صادق ستاری‌فرد معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه هزینه در آموزش و پرورش نوعی سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: از نمایندگان مجلس تقاضا دارم موضوع سهم ورزش از مالیات بر ارزش افزوده که تا سال 1400 وجود داشته اما از سال 1401 در حوزه ورزش دانش‌آموزی حذف شده است را مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: درآمد حاصل از این محل 4 هزار میلیارد تومان برای کل ورزش کشور است، مطابق ماده 94 قانون برنامه ششم توسعه، 0.27 درصد از مالیات بر ارزش افزوده سهم ورزش و حدود 15 درصد یعنی بین 300 تا 400 میلیارد تومان سهم آموزش و پرورش است که البته تخصیص آن بسیار کمتر و بین 50 تا 100 میلیارد تومان در سال بود اما این منبع درآمدی در بودجه سال 1401 حذف شده است.

ستاری‌فرد گفت: از نمایندگان مجلس تقاضا دارم به ما کمک کنند، هم‌اکنون از محل هدفمندی یارانه‌ها 10 درصد و از محل مالیات بر ارزش افزوده یک درصد سهم وزارت بهداشت است تقاضای ما از نمایندگان مجلس این است از اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها و موضوع مالیات بر ارزش افزوده برای ارتقا و گسترش فعالیت‌ها و تقویت برنامه‌های ورزش دانش‌آموزان کمک کنند تا بتوانیم سلامت امروز دانش‌آموزان و سلامت آینده جوانان را تامین کنیم.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: سهم تربیت‌بدنی و سلامت دانش‌آموزان در سال 1401 از محل مالیات بر ارزش افزوده صفر است و هیچ اعتباری وجود ندارد همچنین ردیف مستقل بودجه معاونت تربیت‌بدنی حذف و در زیرمجموعه ستاد آموزش و پرورش قرار گرفته است.

10 نشانه‌ امیکرون در کودکان را بشناسید / درگیری ریه هم ممکن است اتفاق بیفتد

10 نشانه‌ امیکرون در کودکان را بشناسید / درگیری ریه هم ممکن است اتفاق بیفتد

رکنا: رئیس بیمارستان کودکان مفید گفت: آبریزش بینی، گلودرد، سردرد، گرفتگی صدا، سرفه، تب، بی حالی و لرز، گاهی علائم گوارشی مثل اسهال، استفراغ از جمله علائم اُمیکرون در کودکان است.

علی بابا
به گزارش رکنا، شمس‌الله نوری‌پور، فوق‌تخصص کودکان و رئیس بیمارستان کودکان مفید در پاسخ به این پرسش که «وضعیت مراجعه کودکان مبتلا به امیکرون به این مرکز درمانی چگونه است؟»، گفت: با شیوع سویه امیکرون که کودکان را درگیر می‌کند و با توجه به بازگشایی مدارس و کامل نبودن پوشش واکسن کرونا در این گروه سنی، مشاهده می‌کنیم مراجعات بیمارستانی در دو هفته اخیر به ویژه در چند روز اخیر دو سه برابر افزایش داشته و به همین نسبت میزان بستری نسبت به دی ماه نیز بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه بخش کووید بیمارستان مفید ۲۹ تخت دارد، افزود:یکسری بیماران، بیماران قطعی کرونا و یکسری مشکوک به کرونا هستند؛ به شکلی که تقریبا نیمی از بخش کرونایی و نیمی مشکوک هستند.
رئیس بیمارستان کودکان مفید تصریح کرد: با توجه به اینکه سویه غالب جامعه اُمیکرون است حدس زده می‌شود این کودکان بستری نیز مبتلا به اُمیکرون باشند.
نوری‌پور درباره «مهمترین علائم اُمیکرون در کودکان»، گفت: یکسری از ابتلای کودکان می‌تواند بدون علامت باشد و بعضی با علامت است.
این فوق تخصص کودکان متذکر شد: آبریزش بینی، گلودرد، سردرد، گرفتگی صدا، سرفه، تب، بی حالی، لرز، گاهی علائم گوارشی مثل اسهال و استفراغ از جمله علائم در کودکان است.
رئیس بیمارستان مفید ابراز داشت:گاهی نیز ممکن است درگیری ریه اتفاق بیفتد و در موارد شدید ممکن است تنگی نفس و کبودی لب‌ها وجود داشته باشد.
منبع: فارس

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد عدم ثبت آمار دقیق دانش آموزان هنگام ثبت‌نام، از چالش‌های آموزش و پرورش

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد عدم ثبت آمار دقیق دانش آموزان هنگام ثبت‌نام، از چالش‌های آموزش و پرورش

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات ضرورت یکپارچه سازی سامانه‌ها را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، محمود حبیبی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان ها، با اشاره به یکپارچه سازی سامانه های وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با توجه به روند آموزش های مجازی در یک سال گذشته، بسیارگسترده شده است.

وی افزود: یکپارچه سازی پروژه ای بود که از اواخر سال 98 در دستور کار قرارگرفت چراکه در سامانه های قبلی با چالش هایی از جمله؛ عدم پشتیبانی از حجم بالای اطلاعات و عدم ارائه آمار دقیق، مواجه بودیم.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات با بیان اینکه سامانه ها به سه دسته دانش آموزی، منابع انسانی و مالی تقسیم بندی شده است‌، گفت: در ابتدا اقدام اصلاحی و ارتقا بر روی سامانه ها انجام گرفت و با توجه به اهمیت سامانه دانش آموزی، کمیته ای برای چالش های موجود در سامانه سیدا تشکیل و آغاز به کار کرد که اصلاح فرایندهای فعلی، فرایندهای سال آتی و ثبت نام برای سال آتی را در بر می‌گرفت.

حبیبی با اشاره به داشبورد مدیریتی وزارت آموزش و پرورش، عنوان کرد: پیشخوان خدمات سازمانی در حال طراحی است که کاربران می توانند با دسترسی وارد شوند و کارهای متعدد سازمانی خود را انجام دهند.

وی بیان کرد: باید در زمان تولید اطلاعات دقت کافی شود چراکه در سامانه ها نیاز به درج اطلاعات صحیح است وگاهی اوقات در زمان ثبت نام دانش آموزان، آمار به درستی وارد نمی شود که چالش های بعدی را به وجود می آورد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات نظارت بر صدور ابلاغ برای دریافت حقوق را بسیار مهم دانست و عنوان کرد: در سامانه مدیریت منابع انسانی؛ اعلام نیاز به نیروی انسانی، تجویز و صدور ابلاغ براساس نیاز و کنترل و تایید ابلاغ انجام می‌گیرد تا در فرایندهای بعدی مسیر به درستی طی شود و پرداخت حقوق با مشکل مواجه نشود.

انتهای پیام

لیست کتابهای جدید منتشر شده در کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران – قسمت دوم – فوریه ۲۰۲۲

لیست کتابهای جدید منتشر شده در کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران – قسمت دوم – فوریه ۲۰۲۲

 

۱.  درآمدی بر صلح جاودان کانت

نویسنده: کارل یاسپرس ترجمه: مهدی خلجی، این نوشتار نقش مهمّی در بنیان‌گذاری رشته‌ی روابط بین‌الملل داشت، و در مطالعات جنگ و صلح جایگاه ویژه‌ای یافت. کانت در این جستار، به پیروی از الگوی صلح‌نامه‌های زمانه‌ی خود، طرح یک معاهده‌ی صلح را می‌ریزد که همیشه بپاید، و مانند آتش‌بس‌های موقت، در میانه‌ی جنگ‌های پایدار، به نظر نیاید. کتاب پیش رو، تفسیرِ کارل یاسپرس از به‌سوی صلح جاودان است. یاسپرس، به قول شاگردش هانا آرنت، وفادارترین شاگرد کانت بود، و در فلسفه‌ی خود از وی بیش از دیگران تأثیر پذیرفت.

۲.استیضاح نبی

نویسنده: بهزاد پور بیات، اكثريت ما مردم دنيا به خداوند معتقديم چه واقعا وجود داشته باشد و چه نداشته باشد. اگر وجود نداشته باشد كه هيچ، ولي اگر وجود داشته باشد به يقين اولين انتظارش از ما انسانها اين است كه حرف هر دروغگويي را باور نكنيم و با عقل و منطقي كه به ما داده است راهي را برويم كه واقعاً راه خداست و راه دروغگويان نيست.

۳.افسانه اعداد

نویسنده: بهزاد پور بیات، اسلام ديني است كه از در و ديوارش معجزه مي بارد. معجزاتي ساختگي و دروغين كه توسط دكانداران دين توليد شده و به خورد مردمان ساده دل داده مي شوند. شكي نيست كه اسلام نامعقول ترين، غيرعلمي ترين و ضد انساني ترين دين دنياست ولي سياستمداران از خدا بي خبرش توانسته اند با تمسك به همين معجزه تراشيها ، چهارده قرن آن را سرپا نگهدارند .

۴.افسانه معجزات قرآن

نویسنده: بهزاد پور بیات، اسلام ديني است كه پيروانش آن را بهترين، كاملترين و آخرين دين تصور مي كنند و براي قرآن كه منشور دين اسلام مي باشد منشائي آسماني و معجزاتي الهي قائلند. گرچه نظير اين تصورات در پيروان ديگر اديان نيز ديده مي شود ، ولي شدت آن در دين اسلام بسيار بسيار بيشتر است . مسلمين، ديگر اديان موجود را باطل مي دانند و خودشان را به واسط ة اسلام، گلهاي سرسبد عالم مي شمارند.

۵.آموزه امنیت ابدی

اثر: چارلز استنلى، مسيحيت, سليقه ها و ديدگاه هاى مختلفى به آموزه امنيت ابدى دارد. ولى جدا از اين سليقه ها، اگر نجات را ابدى ندانيم چندين واقعيت مهم زير سوال مى رود. اطمينان خود را از دست مى دهيم و اگر اطمينان نداشته باشيم، آرامش خود را نيز از دست مى دهيم و اگر آرامش نباشد شادى نخواهد بود و … آقاى چارلز استنلى در اين كتاب با استفاده از تجربه ­های شخصی خود که مبتنی بر کتاب مقدس است، مفهوم و تجربه امنیت ابدی را تشریح می­ کند. وی تجربه امنیت ابدی را فراتر از مباحث الهیاتی می ­داند و در طول کتاب خواننده را مخاطب قرار می­ دهد و با لحنی دلنشین سوالات مخالفان این آموزه را پاسخ می دهد.

۶.خوب یا خدا

اثر: جان بيور، چرا “خوب” فقط “خدا” كافى نيست؟ براى تشخيص آنچه خدا نيك و بد مى نامد، نياز به داشتن قلبى روشن و تعليم يافته است. هدف اين كتاب بررسى كتاب مقدس با كمك روح‌القدس براى روشن ساختن تفاوت ميان آنچه براى زندگيتان نيكو و خوب است و آنچه در نهايت زيانبار است.جان بيور در اين كتاب به سه جنبه از مفهوم خوب يا نيكو مى پردازد، كه اين سه مورد ارتباط تنگاتنگ با هم دارند. در اولين جنبه به بحث رابطه ما با خدا مى پردازد كه همچون زيربناى زندگى ماست و جنبه دوم ارتباط با شخصيت و رفتار ماست كه زندگى ما را با يكديگر مرتبط مى سازد و مورد سوم نقشه ها و استراتژى هاى ما را پوشش مى دهد.

۷.ضیافت

نوشته افلاطون ترجمه محمد علی فروغی، ضیافت یا سمپوزیوم، از آثار افلاطون پیرامون عشق، انواع آن و گفت‌ و گو درباره این موضوع است که (با اندکی تردید) در سال ۳۸۵ ق.م نگاشته شده است. افلاطون در این کتاب به شیوه زندگی اجتماعی مردم آتن اشاره دارد و نظر خود را درباره عشق، از زبان سقراط و دیوتیمادر در قالب فلسفه بیان میکند. افلاطون برای عشق سه وجه قائل است:۱. اروس یا عشق جنسی ۲. فیلوتس یا عشق به دانایی ۳. آگاپه یا عشق الهی.

۸.مبانی مسیحیت

اثر : جان استات، این کتاب برای پی بردن به حقانیت ایمان مسیحی  کتابی است کلیدی.  در آن، به سئوالاتی از این قبیل پاسخ داده شده است:

عیسی مسیح که بود؟ براى ما چه كرد؟ چرا او مصلوب شد؟ او در مورد خود چه ادعایی داشت؟

۹.اعترافات

نوشته ژان ژاک روسو️ ترجمه مهستی بحرینی، زندگى‌ نامه این دانشمند به زبان خودش مى ‌باشد. او در این کتاب ضمن به تصویر کشیدن خوبى ‌ها و زشتى‌ هاى واقعى خودش سعى‌ کرده است به دفاع از خودش در مقابل رقیبان و دشمنانش بپردازد. در همین کتاب نیز او سعى کرده است به مقابله با سبک زندگى ‌نامه ‌نویسى در آن دوره در آید و بر خلاف آن دوره که افراد در زندگى ‌نامه‌ هایشان فقط به خوبى ‌های خود مى ‌پرداختند و خود را بزرگ مى ‌کردند، وى‌ سعى‌ کرده است حتى پلیدى‌ هاى خود را نشان بدهد.

۱۰.آشنایی با تسلی دهنده ( روح القدس)

اثر: جان بيور، اگر روح القدس را از كليسا حذف كنيد، يا كليسا تبديل به يک باشگاه اجتماعى خواهد شد و يا تبديل به يک سازمان مذهبى خواهد شد. در واقع زندگى مسيحى بدون روح القدس هيچ معنايى ندارد و بدون روح القدس، مسيحيت خشک، طاقت فرسا و غير روحانى است. این کتاب یک کتاب آموزشی از موسسه مسنجر است که هر فصل آن به پنج فعالیت روزانه تقسیم شده که خواننده باید هنوز بروی یکی از آنها کار کند.

 

۱۱.زن در گرداب شريعت

 نوشته: دکتر رضا آيرملو، استاد جامعه شناسى دانشگاه گوتنبرگ (سوئد) را در زمستان ١٣٨٠ (٢٠٠٢ ميلادى) انتشاراتى اينواند – ليتراتور منتشر کرده است. اين کتاب در ۴۰۰ صفحه به نقد مباحث دو نظريه پرداز انقلاب اسلامى، یعنی دکترعلى شريعتى و سيدمرتضى مطهرى، پيرامون مسئله زنان میپردازد. اين کتاب پديده آخونديسم را با رجوع به مباحث اين متکلمين اسلامى و منابع اوليه دينى، به خوبى مفهوم میکند. مخاطبين مطهرى بخش سنتى جامعه اند، در حالیکه على شريعتى با بيانى شبه به مدرن، جوانان و نوجوانان را در تيررس افکار اسلامى _ ارتجاعى خود قرار میدهد. به بيان ديگر، پوشش عمامه و يا کروات نه شيوه دفاع اين متکلمين از اسلام را تغير میدهد نه فرهنگ آخونديسم آنها را متاثر میکند. خردگرایی آخوندى آنها را وا می دارد تا براى رضاى خدا و “دفاع مقدس” از “دين مبين”، در مقابل پديده مدرنيسم به هرگونه تحريف و فريبکارى در مورد جوامع مدرن غربى روی آورند و از فراخواندن مرتجع ترين ارزشهاى سنتى و مردسالارانه، شرمى نداشته باشند.

۱۲.آخر شاهنامه

نویسنده: مهدی اخوان ثالث، آخر شاهنامه عنوان کتاب شعری از این شاعر می ‌باشد که سومین مجموعه شعر ایشان است و در سال ۱۳۳۸ منتشر شده. این کتاب هم از نظر ترتیب تاریخی، هم از لحاظ محتوی و تشخص زبان و هم به اعتبار محتوا و تبلور اندیشه، در مرز و حد میان کتاب‌های زمستان و از این اوستا است

جهت کسب مطالعۀ کتب موجود، می توانید از سایت کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران بازدید فرمائید:

https://ift.tt/WEQVyrG

 

۱۴۰۰ اسفند ۱۰, سه‌شنبه

کانال عباس آباد قتلگاه کودکان ری

کانال عباس آباد قتلگاه کودکان ری

ساعت۲۴-کانال فاضلاب عباس‌آباد در این سال‌ها به قتلگاه کودکان و نوجوانان جنوب تهران تبدیل شده است، بارها خبر تلخ مرگ کودک و نوجوانانی که در این کانال سقوط کرده و جان خود را از دست داده‌اند، منتشر شده و مدتی سرپوشیده‌شدن این کانال پیگیری شده و بعد از مدتی دوباره صداها خاموش شده است. پنجشنبه هفته گذشته بازهم کودکی شش‌ساله در این کانال جان خود را از دست داد.

مرگ تلخ این کودک موضوع تذکر اعضای شورای شهر تهران بود. سه عضو شورای شهر تهران پیش‌ازاین نسبت به وضعیت این کانال هشدار داده و درخواست سرپوشیده‌کردن این کانال را مطرح کرده بودند اما بازهم از سوی تصمیم‌گیران مورد بی‌توجهی قرار گرفت.
حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای شهر درخواست کرد کارگروهی برای پیگیری این موضوع تشکیل و اگر لازم بود با وزارتخانه‌ها و استانداری جلسات مشترکی را تشکیل دهد: نباید این تلاش‌های ما مانند سوختن مقوا باشد که به ناگهان گر می‌گیرد و بلافاصله خاموش می‌شود. باید برای به‌نتیجه‌رسیدن این موضوع به مردم زمان‌بندی اعلام کنیم. این دغدغه همه اعضای شوراست تا در کارگروه مشترکی که تشکیل می‌شود، این معضل پیگیری و حل‌وفصل شود.
جعفر شربیانی، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران هم بر لزوم ورود نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی برای برخورد با مسببین حادثه جان‌باختن یک کودک شش‌ساله در کانال عباس‌آباد ری تأکید کرد.
او یادآوری کرد: دو ماه قبل تذکری به وزارت نیرو و آب منطقه‌ای دادم و از خطرات کانال آب عباس‌آباد شهرری صحبت کردم. جلساتی هم در فرمانداری ری برگزار و بودجه‌ای با همت این فرمانداری و شهرداری تهران مناطق ۲۰ و ۱۵ تخصیص داده شد و غریب ۱۰ میلیارد تومان تعهد ایجاد شد که آب منطقه‌ای بتواند در آنجا اقدامات لازم را انجام دهد؛ اما با پیگیری‌هایی که کردیم، متوجه شدیم چنین طرح‌هایی برای مردم محروم و مستضعف ظاهرا برای دوستان اولویت ندارد و در جلسات کارشناسی هربار سنگ‌اندازی می‌کردند و به شکل‌های مختلف برای انجام‌ندادن کار بهانه‌های متعدد می‌آوردند.
به گفته شربیانی این حادثه تلخ حاصل بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی عده‌ای در آب منطقه‌ای تهران است که جایگاهی اشغال کرده‌اند و به مردم ضربه می‌زنند. اگر این موضوع را پیگیری نمی‌کردم، جلسات آن را برگزار نمی‌کردیم و بودجه را با خواهش از دوستان در شهرداری و فرمانداری تخصیص نمی‌دادیم و تذکرات ما پخش نمی‌شد؛ امروز چنین فریاد نمی‌زدیم، وزیر نیرو را مخاطب قرار دادم، وزیر شنید و عکس‌العملی نداشت. نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی باید حرکتی کنند و از وزیر سؤال کرده و استیضاح او را مطرح کنند. کاری کنید افرادی که جان مردم برای‌شان اهمیتی ندارد، تنبیه شوند.
او درخواست کرد که سریعا باید با مسببین برخورد شود تا داغ این کودک متصل به یک کودک دیگر در این منطقه نشود. من به نمایندگی مردم نمی‌گذارم داغ این کودک شش‌ساله خاموش شود و تا سرپوشیده‌شدن این کانال تمام تلاش خود را به کار خواهم گرفت. باید برخورد عبرت‌انگیز با مسببین این حادثه را از دادستان داشته باشیم. محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر تهران هم گفت: با وجود آنکه مسئولیت رسیدگی به این موضوع با وزارت نیرو است ولی ضرورت دارد که در مورد این کانال و حوادث رخ‌داده در آن به خود نیز تذکر دهیم. او ادامه داد: در بازدید سه نفر از اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر تهران از این کانال در قالب طرح رصد، مشکلات احصا شد و با سرعت و در هماهنگی صورت‌گرفته در اصلاحیه بودجه رقم یک‌میلیارد تومان اختصاص یافت. شهرداری نیز پیرو همین پیشنهاد رقم 20 میلیارد تومان را در بودجه 1401 به‌منظور ایمن‌سازی و سرپوشاندن کانال عباس‌آباد در نظر گرفته تا در آینده ما شاهد اتفاقات تلخ در این بخش نباشیم. هرچند این نگرانی وجود دارد که حتی با اختصاص این ارقام حرکتی جهت ایمن‌سازی صورت نگیرد و شرکت آب و فاضلاب اقدامی را در این خصوص در دستور کار قرار ندهد.
ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران که او نیز پیش‌ازاین نیز نسبت به خطرآفرین‌بودن این کانال هشدار داده بود، در جلسه روز گذشته شورا گفت: در مهر ‌ماه سال جاری که یک‌ونیم‌ماه از شروع کار شورای جدید گذشته بود، از محله عباس‌آباد بازدید کردم و مانند صحبت‌های آقای شربیانی را گفتم. در آنجا کانالی بود که تا آن زمان سه بچه در آن افتاده و غرق شده بودند و گفتم ممکن است مجددا حادثه‌ای رخ دهد و از سازمان آب منطقه‌ای خواهش کرده و با امضای آقای چمران نامه زدیم.
او ادامه داد: گفتند به ما مربوط نیست و مربوط به شرکت آب و فاضلاب است؛ بنابراین به شرکت آب‌وفاضلاب نامه زدیم و مثل همه تذکراتی که به‌عنوان اعضای شورا به غیر از شهرداری می‌دهیم که کسی گوش نمی‌دهد، این‌هم به تاریخ سپرده شد و متأسفانه این حادثه مجددا تکرار شد و اگر با مسببین این حادثه برخورد نشود مطمئن باشید بازهم در چند ماه آینده شاهد حادثه مشابهی خواهیم بود.
مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری هم گفت: دیگر چه سطحی از مکاتبه و تذکر با یک دستگاه اداری باید برای آنها الزام‌آور باشد و تعیین‌تکلیف بکند و آنها را وادار به انجام کاری کند؟ چهار نفر از نمایندگان شورای اسلامی شهر تهران در چهار تذکر مفصل و خاص به این مسئله پرداختند. بنابراین خواهشم این است از این چهار نفر که تذکر دادند، پیش‌قدم باشند و این فرایند پیگیری قضائی را که قطعا مدعی‌العموم در این ماجرا ورود خواهد کرد، پیگیری کرده و دیگر اعضا هم نقش مؤثر را ایفا کنند.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران هم درخصوص حادثه کانال عباس‌آباد گفت: به اتفاق عضو هیئت‌رئیسه شورا و هماهنگی که با فرماندار، شهرداری، دادستانی و دادگستری صورت گرفته به فوریت معضلات و مشکلات شهرری که قبله تهران است را بررسی خواهیم کرد: وظیفه استاندار تهران چیست؟ اگر استانداری تهران به‌موقع با گذشت بیش از شش‌ماه از عمر دولت فعلی، به موضوع ورود می‌کرد، آیا شاهد چنین حادثه‌ای ‎بودیم؟
وی افزود: اگر این کانال آب به‌جای جنوب شهر تهران، در یکی از مناطق برخوردار وجود داشت و از کنار منزل یکی از مسئولان رد می‌شد، همین رفتار با آن صورت می‏‌گرفت؟ امروز فشار اقتصادی و گرفتاری‌ها و مشکلات را مردم مستضعف جامعه تحمل می‌‎کنند و بعد وقتی می‌‎خواهیم منابعی را اختصاص دهیم می‌‎بینیم که کم‌توجهی صورت می‌گیرد که این کم‌توجهی یک عقب‌افتادگی است که از دولت گذشته به ارث رسیده است. اما با یک همدلی و همکاری باید آن را برطرف کنیم. مهدی بابایی هم خواستار ورود مدعی‌العموم و دادستان تهران به این حادثه شد: باید نامه‌ای با امضای همه ۲۱ نفر اعضای شورای اسلامی شهر تهران تهیه و خواستار برخورد با خاطیان این پرونده شویم.
احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران هم با یادآوری اینکه شانزدهم شهریورماه در این خصوص تذکر داده است، گفت‌:‌ در دهمین جلسه شورا بود که شهردار وقت منطقه 20 برای ارائه گزارش درخصوص اقدامات و برنامه‌ها در صحن شورا حاضر شده بود و در همین جلسه موضوع ایمنی و لزوم سرپوشیده‌کردن کانال‌های آب محله عباس‌آباد را متذکر شدم‌ اما متأسفانه با گذشت بیش از پنج ماه و در سایه بی‌توجهی به این موضوع مهم، شاهد وقوع چنین حادثه‌ای هستیم. وی ادامه داد:‌ در این موضوع نباید مسئولیت سازمان‌های دیگر مانند آب‌وفاضلاب را از یاد برد اما آنچه اهمیت دارد مرگ دلخراش این کودک و پیشگیری از وقوع چنین حوادثی است.
صادقی با بیان اینکه به‌ نظر می‌رسد زمان آن فرارسیده تا مکانیسم پیگیری تذکرات و الزام شهرداری، سایر نهادها، سازمان‌ها و مراکزی که در شهر مسئولیت دارند و بعضا هم زیرمجموعه شهرداری تهران نیستند، تغییر کند، گفت‌:‌ شهروندان باید ببینند خواسته‌های آنها که از زبان نمایندگان‌شان به گوش مسئولان می‌رسد، منجر به تغییر و اصلاح مسیر می‌شود و در فرایندی شفاف و در دسترس برای مردم قابل‌پیگیری است.
رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران خواستار تعیین مکانیسم برخورد با متخلفان شد و گفت‌:‌ مجموعه مدیریت شهری باید به‌گونه‌ای با متخلفانی که در بروز چنین حوادث دلخراشی دخیل بودند، برخورد کند که دیگر هیچ مسئولی به‌خود اجازه اهمال‌کاری، آن هم در مواردی که با جان شهروندان سروکار دارد را ندهد.

بلیت بازدید برج میلاد برای خارجی‌ها ؛33 دلار
روز گذشته لایحه بهای خدمات بازدید از برج میلاد مورد بررسی قرار گرفت. در توضیح این موضوع نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: بهای خدمات بازدید از برج میلاد بنا به پیشنهاد برج میلاد با رشد 30، 33 و 40‌درصدی پیش‌بینی شده است. بر اساس پیشنهاد ارائه‌شده از سوی شهرداری و برج میلاد تعرفه بازدید از کل طبقات از سوی بازدیدکننده داخلی 30 درصد، بازدیدکنندگان داخلی از سکوی دیدباز 33 درصد، بازدیدکنندگان خارجی از کل طبقات 40 درصد، بازدیدکنندگان خارجی از سکوی دیدباز 40 درصد در نظر گرفته شده است، درحالی‌که پیشنهاد ما در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در این خصوص افزایش نهایتا 25‌درصدی در کل موارد نسبت به تعرفه‌های سال ۱۴۰۰ است.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: پیشنهاد شهرداری برای بازدیدکنندگان داخلی از کل طبقات 91 هزار تومان بود که ما پیشنهاد 88 هزار تومان را داریم. بازدیدکنندگان داخلی 65 هزار تومان بوده که ما 61 هزار تومان پیشنهاد داریم، برای بازدیدکنندگان خارجی از کل طبقات 35 دلار بود که پیشنهاد ما 33 دلار است و نهایتا قیمت بلیت برای بازدیدکنندگان خارجی از سکوی دیدباز 20 دلار پیشنهاد شده است. در بخش بازدیدکنندگان خارجی تعرفه‌ها در سال 1400، 15 دلار و 25 دلار بوده است.

شرق

فقدان مدیریت خودروهای سوخت بر سرویس مدارس دانش آموزان بلوچ

فقدان مدیریت خودروهای سوخت بر سرویس مدارس دانش آموزان بلوچ

دانش آموزان روستای رئیس آباد بخش کیشکور شهرستان سرباز برای تحصیل مجبورند با خودروهای سوخت بران به مدرسه بروند.

به گزارش رصد بلوچستان، روز دوشنبه ۹ اسفند ماه ۱۴۰۰، ناکارآمدی جمهوری اسلامی در مملکت بلوچستان باعث شده تا دانش آموزان روستای #رئیس_آباد از توابع بخش #کیشکور شهرستان #سرباز با استفاده از خودروهای سوخت بر خود را به مدرسه برسانند فقدان امکانات آموزشی در روستای #رئیس_آباد بخش #کیشکور و نبود سرویس مدارس برای رفتن به مدرسه از مهم‌ترین دلیل بازماندگی از تحصیل دانش آموزان بلوچ در مملکت بلوچستان است. مردم بخش کیشکور شهرستان سرباز با انتقاد از بخشدار بخش کیشکور نسبت به وضع موجود که منجر به خطر انداختن جان دانش آموزان این منطقه شده خواستار رسیدگی و حل این موضوع هستند. این در حالیست که در سال های گذشته اتفاقات مشابهی مبنی بر جان باختن دانش آموزان به این علت در مناطق مختلف بلوچستان گزارش شده بود. فعالین بلوچ معتقدند تا زمانی که جمهوری اسلامی وجود دارد و ملت بلوچ تحت استعمار است این مشکلات و مصایب برطرف نخواهند شد.

فقدان مدیریت عدم شرکت در کلاس های مجازی به دلیل نبود امکانات مخابراتی

فقدان مدیریت عدم شرکت در کلاس های مجازی به دلیل نبود امکانات مخابراتی

دانش آموزان بلوچ با سوء مدیریت جمهوری اسلامی به دلیل نبود امکانات مخابراتی از تحصیل بازمانده اند.

به گزارش رصد بلوچستان، وضعیت دشوار و قرمز کرونایی، فقر و محرومیت بسیاری از خانواده ها برای تهیه تلفن همراه و تبلت و مشکلات ارتباطی و اینترنت، دانش آموزان خاش را با مشکلات زیادی روبرو کرده و در واقع باعث افت آموزش در این منطقه شده است.

به نظر می رسد جمهوری اسلامی عامدانه قصد ندارد تا امکانات آموزشی را فراهم کند تا دانش آموزان بلوج ادامه تحصیل داده و مدارج علمی را کسب کنند.

مردم و دانش آموزان شهرستان خاش برای سومین سال متوالی از اواخر فصل پاییز تا زمستان امسال شاهد تعطیلی مدارس و غیرحضوری شدن آموزش ها هستند.

محمدنور هاشمزهی مدیر آموزش و پرورش خاش می گوید: ”بیش از ۹۰ درصد دانش آموزان این شهرستان از خانواده های مستمند و نیازمند حمایت هستند و از حیث آموزش های غیرحضوری و تعطیلی مدارس آسیب دیده اند.“

جمهوری اسلامی با بی تفاوتی نسبت به وضعیت دانش آموزان و منطقه خبر از غیرحضوری بودن کلاس ها می دهد در حالی که دانش آموزان از دسترسی به تلفن همراه و در منطقه زیرساخت مناسب ارتباطی برای شرکت در کلاس ها وجود ندارد.

آزادی محمدرضا حدادی پس از ۱۸ سال انتظار برای اعدام

آزادی محمدرضا حدادی پس از ۱۸ سال انتظار برای اعدام

روز دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰، محمدرضا حدادی، که در هنگام دستگیری تنها ۱۵ سال داشت، پس از گذشت ۱۸ سال زیر حکم اعدام در پشت میله‌های زندان، سرانجام آزاد شد. محمدرضا حدادی در این ماه ۳۴ ساله می شود.

محمدرضا حدادی کودک مجرم زندانی که ۱۸ سال عمر خود را در حبس با کابوس اعدام سپری کرد و تاکنون حکم اعدام وی بارها به مرحله اجرا رفته بود. او نهایتا پس از ۱۸ سال، با پرداخت دیه از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد.
وی از ۱۵ سالگی با اتهام قتل در زندان محبوس بود و در روز ۲۵ بهمن‌ماه گذشته، حکم اعدام وی توسط شعبه یک دیوان عالی کشور نقض و محمدرضا به پرداخت دیه محکوم شد.

در حکم دیوان عالی کشور آمده است که پزشکی قانونی به دلیل گذشت زمان نمی تواند در مورد رشد عقلانی متهم در زمان وقوع جرم اظهار نظر کند؛ و اینکه اظهارات سایر متهمان مبنی بر اینکه خفگی مقتول توسط محمدرضا حدادی (که در زمان وقوع جرم ۱۵ سال داشته و از همه کوچکتر بوده) صورت گرفته به نحوی نیست که موجب علم و قطع و یقین عمدی بودن قتل شود.

از دلایل دیگری که در حکم دیوان عالی کشور برای لغو حکم اعدام وی آمده است به این نکات اشاره شده است: متهمین کریم حدادی و محمدتقی حدادی اظهارات قبلی خود را تکذیب و بر خلاف آن ادعا نموده اند. قضات شعبه صادر کننده حکم قصاص بر عمدی بودن قتل اتفاق نظر نداشته اند و اقلیت در انتساب بزه قتل عمد به متهم شبهه کرده اند. بدین ترتیب محمدرضا حدادی به پرداخت یک فقره دیه مرد مسلمان در حق اولیاء دم محکوم شده است.

محمدرضا حدادی در دادگاهی که روز ۸ آبان ۱۳۸۲ برگزار شد به سرقت و قتل اعتراف کرده بود که پس از آن در روز ۱۶ آبان همان سال طی یک نامه به دادگاه نوشت که یکی از متهمین با وعده و پرداخت پول از او خواسته با توجه به صغر سن ارتکاب قتل را بر عهده بگیرد.

محمدرضا حدادی در طول ۱۸ سال حبس خود به نارسایی کلیه و زخم معده مبتلا شد. وی در این مدت بدون حتی یک روز مرخصی در زندان و زیر حکم اعدام به سر برده بود.

لازم به ذکر است که ایران جزء معدود کشورهایی است که در آن احکام اعدام صادر و اجرا می شود و دارای بالاترین نرخ سرانه اعدام نسبت به جمعیت در جهان است؛ در ماه گذشته میلادی (ژانویه ۲۰۲۲) دستکم ۴۹ اعدام در ایران صورت گرفته است.

به ویژه در حاکمیت ملایان احکام اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال صادر و به اجرا درمی آید.

بر اساس ماده ۶ بند ۵ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران نیز یکی از امضاکنندگان این میثاق می باشد: «حکم اعدام در مورد جرائم ارتکابی اشخاص کمتر از ۱۸ سال صادر نمی شود.»

محمدرضا حدادی، متولد ۲۷ اسفند ۱۳۶۶ بوده و از سال ۱۳۸۱ در زندان بسر می‌برد. وی متهم بود در سن ۱۵ سالگی در حین سرقت یک اتومبیل در کازرون به همراه سه فرد دیگر مرتکب قتل شده است. حدادی در ابتدا اتهام وارده را پذیرفته بود اما چندی بعد توضیح داد که دو همدستش با وعده پول فریبش دادند تا قتل را برعهده بگیرد و به او گفته بودند چون زیر سن قانونی است اعدام نخواهد شد.

خداحافظی با مدارس کانکسی/ برنامه‌ریزی برای تأمین نیروی انسانی تا سال ۱۴۲۱

خداحافظی با مدارس کانکسی/ برنامه‌ریزی برای تأمین نیروی انسانی تا سال ۱۴۲۱

وزیر آموزش و پرورش گفت: با اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان از بودجه سال آینده و با همراهی خیرین نیک اندیش کلیه مدارس کانکسی جمع‌آوری می‌شوند.

 

یوسف نوری در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها که در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است، با تبریک فرا رسیدن عید بزرگ مبعث، اظهار کرد: مدارس کانکسی با توجه به شرایط یک دوره زمانی و با توجه به ضرورت توسعه عدالت آموزشی در مناطق محروم راه‌اندازی شدند.

وی افزود: اما امروز تلاش دولت مردمی بر آن است تا شرایط یکسان آموزشی در سراسر کشور حتی در دورترین و صعب‌العبورترین مناطق ایجاد کند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی‌بر اهمیت توجه به دانش‌آموزان و شرایط تحصیلی آن‌ها، بیان کرد: شوق به آموختن از رویکردهای آموزش و پرورش است که مستلزم ایجاد شرایط مناسب تحصیلی برای متربی(دانش‌آموز) است.

نوری با اشاره به سند تحول بنیادین و تأکید بر اهمیت تعلیم و تربیت در ساحت‌های شش گانه و تأثیر آموزگاران بر این مهم، تاکید کرد: آموزگاران نه تنها وظیفه تعلیم را به نحو احسنت انجام می‌دهند بلکه با هوشیاری وظیفه تربیت اسلامی متربی را نیز برعهده دارند که در هر دوره‌ای با بروز هرگونه بحران اعم از بلایای طبیعی می‌بینم که چطور برخی از افراد بدون اینکه چشم داشت مالی داشته باشند به همنوعانشان کمک می‌کنند و این نوعی از حکمت است.

عضو کابینه دولت مردمی در ادامه اضافه کرد: یادگیری تنها بخشی از رسالت آموزش و پرورش است و بخش عظیم آن تربیت نیرویی است در تراز اسلام و حکمت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام است که در اوج مهربانی و عطوفت فرمانده بزرگ جهان اسلام بود.

وی خاطرنشان کرد: تأسیس نهاد مقدس امور تربیتی و تصویب سند تحول بنیادین در جمهوری اسلامی نیز پیرو همین تفکر اجرایی شد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت ایجاد عدالت اجتماعی از منظر اسلام، تصریح کرد: ایجاد عدالت آموزشی بخشی از عدالت اجتماعی است که تلاش مجموعه وزارتخانه با ایجاد فضای کلاسی مناسب و آموزش آموزگاران دستیابی به این مهم است.

نوری بهره‌مندی از روش‌های نوین در آموزش و پرورش را از رویکردهای این وزارتخانه عنوان و مطرح کرد: نشست‌های هم‌اندیشی با صاحب‌نظران حوزه امور تربیتی و اجرای روش‌های نوین در این راستا انجام می‌شود.

عضو کابینه دولت سیزدهم ضمن تاکید بر وظیفه مهم آموزگاران در اجرای سند تحول بنیادین، ادامه داد: آموزگاران نقش اساسی در اجرای این سند مهم را دارند و لازم است که برای اجرای سند تمامی عناصر تربیتی از بسته‌های توانمندسازی که توسط مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی طراحی شده، استفاده کنند.

صاحب کافه یا رستوران هستی؟ ثبت نام کن!!
صاحب کافه یا رستوران هستی؟ ثبت نام کن!!

مشاهده
yektanet-logo-sign
تبلیغ
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول بنیادین ایجاد تحول در مفاهیم را در پی دارد، گفت: در سند راهبردی-عملیاتی وزارت آموزش و پرورش اهداف کلانی برنامه‌ریزی شده و با تمام توان اجرا خواهد شد.

نوری در ادامه از احداث و نوسازی سرویس‌های بهداشتی مدارس خبر داد و افزود: اعتبار احداث و نوسازی ۱۰ هزار سرویس بهداشتی تا شروع سال تحصیلی آینده تأمین شده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تأمین نیروی انسانی متخصص برای آموزش و پرورش گفت: برای ۲۰ سال آینده برنامه‌ریزی لازم برای تأمین نیروی انسانی در نظر گرفته شده است.